Saturday, July 30, 2011

Aku terus mengharap dan Aku cuba bertahan

Hari Ini Penulis Hadir Bergotong-Royong Membersihkan Tanah Perkuburan Lama Di Tanjung Karamat, Seingat Saya Ini Kali Ketiga Jabatan Menganjurkan Aktiviti Ini Sempena Sambutan Ramadhana Mubarak.Di Tempat Ini.

Macam ingat-ingat Penulis Dah Ada catatlah cerita perkuburan ini, tapi tak apa lah kan kita ulang dan tambah lagi. Lokasi tanah perkuburan ini lebih kurang lapan kilometer dari pusat Bandar,dari jalan Jumindar Buyung menuju ke Kem Tentera Udara Membidai, akan melalui beberapa kawasan, Interansional Schole, Jabatan Dermaga, rumah Sabah (bekas) padang Golf,perkuburan tugu peringatan perang dunia yang berhadapan dengan Hospital lama.

Penulis tak berapa mengatahui kisah tanah perkuburan ini, Cuma pernah Penulis mendengar cerita mulut Perkuburan Ini Antara Yang Terawal Dan Kononya Ada Antara Kubur Tersebut Di Miliki Oleh Para Maulana Penyeber Agama Islam. Mungkin Dari Tanah Arab Golongan Maulana SHARIF.

Perkara Ini Tak Sempat Penulis Pastikan Kerana Sebahagian Anjung Tanah Perkuburan Ini Telah Terhakis Oleh Lantunan Ombak,Kononya Telah Banyak Kubur-Kubur Yang Terhakis. Penulis Juga Telah Diceritakan Oleh Kaki-Kaki Pancing Dan Penyelam Menembak Ikan Di Batuan Di Tepian Anjung Bahawa Ada Banyak Tulang-Tulang Rangka Manusia Berselerakan Di Kawasan Laut Di Tanjung Ini, Tapi Kami Tak Kisah Kata Mereka. Lagipun Banyak Jenis Ikan Yang Diperolehi.

Dalam Jam Tujuh Lebih Pagi Penulis Dah Sampai Di Tapak Perkuburan, Penulis Paking Di Kawasan Perumahan RTM, Sangka Penulis Aja Sebab Lambang Itu Ada Terpampang Di Sana. Penulis berjalan kaki menuju Ke Tempat Pendaftaran, Penulis Cek Kehadiran Dan Tandatangan pada Nama.

Ketiga-tiga Penolong Pengarah Perempuan yang bertugas menjaga pendaftaran, rasanya semua bujang kan? Dua orang pakai cermin mata dan seorang lagi tidak,, dua orang pakai tudung labuh seorang lagi tidak, dua orang pakai baju labuh seorang lagi tidak, dua orang tak berani bergurau dengan penulis, seorang lagi boleh ramah dengan penulis, bah awas tah kamu…kalau di orang tak suka aku pun, aku tetap minat semua mereka ni… of jangan cemburu. Still for only one, it’s you in my heart, give me a chance

Penulis Ada Cek Juga Nama Si Dia, Kosong Tak Bertanda. Belum Datanglah Ini. dan memang tak akan datang. kan hari ini hari sabtu. Esok hari ahad, lusa puasa…. Tulat hari raya..

Lepas Tanda Nama Penulis Perkena Tapau Sarapan, Sambil Penulis Mengusik Mana-Mana Yang Penulis Rasa-Rasa Mesra, Penulis Juga Sengaja Mendahului Bertanya Ustazah Yang Selalu Si Dia Menumpag Pergi Dan Balik Ke Tempat Kerja. Penulis Kata Si Dia Tak Datang? Jawab Mereka Si Dia Tak Bagi Tahu Maka Tiadalah Itu. Penulis Tanya Dahulu Sebab Penulis Takut Ustazah Tu Akan Tanya Penulis Mana Perginya Sumandak Itu Tidak Datang Bergotong Royong.(penulis Agak-Agak macam tahulah hari ini SI Dia Pergi Mana, hal di orang kan)

Macam Tak Ada Rakan Lelaki Yang Datang Ini, Penulis Buat Kerja Seorang-Seoranglah Dahulu,kerja. Kerja…..kerja Banyak Juga Kubur Yang Penulis Dapat Bersihkan Biarpun Seorang-Seorang, Untuk Menyedapkan Hati Sendiri, Ketika Berkerja Penulis Anggap Kubur Yang Penulis Bersihkan Ini Macam Kubur Arwah Ayah, Kubur Arwah Nenek Dan Kubur Adik Beradik Kembar Yang Meninggal Waktu Kecil.

Tak ada orang pandang dan tak ada orang puji. Penulis tahu Allah sedang memandang penulis, Malaikat atid dan rakib sentiasa mencatat apa yang penulis terniat dan apa yang penulis buat.

Penulis orang kampong bah setakat merumput dan cabut-cabut rumput kecil ini tak payahlah pakai Jebat Besi, atau Jebat pedang cukup dengan Jabat 14 yang dah sebati….sory ahhh.

Tarik-tari dan cabut je rumput-rumput nampaklah bersih dan rasanya tak rugi juga jika mampu zikir Allah. Allah Allah sambil tarik dan cabut rumput tersebut.

alhamdulillah baru beberapa minit nampaknya penulis dah bersihkan lebih dari enam buah kubur. Nak rehat dulu.

Penulis duduk di sebuah kubur besar yang dibina diatasnya simen dan ditampal dengan batu marmar siramik mahal kemudian di hias dengan batu-batu yang berbagai warna. Terhalang dari pancaran matahari dan sejuknya duduk di atas batu-batu mar mar ini, tidak menidakan ingatan penulis yang adanya hukum haram membina satu bentuk kukuh di atas Kubur.

Catatan kubur ini macam menunjukan namanya sedikit berbunyi cina dan dari catatan itu penulis Anggap isi kubur ini seorang Gadis yang meninggal Dunia ketika Zaman Remajanya. Kalau bentuk kubur cantik tentu gadis ini pun cantik ataupun keluarganya memang orang yang berada. Berhayal untuk cuba berinteraksi dengan pemilik kubur melupakan pula Penulis untuk menghadiahkan Fatihah kepada ahli kubur ini.

Tak jadi persoalan pun lupa bagi hadiah, sebab menurut satu riwayat seorang penuntut ilmu agama jika melintas satu tempat perkuburan maka seksa kubur pada hari itu akan terhenti. Jadi jika setiap hari ada seorang pengunjung ke tanah perkuburan maka terhentilah siksa kubur pada hari tersebut, dan alangkah baiknya jika semua tanah perkuburan itu berhampiran dengan Masjid dan masjid itu pula sentiasa di kunjungi oleh para Jamaah.

Penulis Sebenarnya Teringin Mengikut Rakan Balik Kampong Hujung Minggu Ini, Rindu Dengan Ibu, Rindu Dengan Rumah, Rindu Dengan Rakan-Rakan,sudah lama aku tidak berkesempatan membersihkan kubur Arwah ayah Dan arwah Nenek.

Penulis juga Sangat Rindu Dengan Pusat Tarbiah,,, Penulis Dah terbiar dan Terabaikannya Kerena Mengejar Sesuatu Yang Tidak Pasti.. Maafkan Saya… bila Kepala melilau ekor semuanya bertabur nauzubillah..

Sengaja Penulis Tak Kompomkan Untuk Ikut Serta Balik kampong, Sebeb penulis ada dengar dan Syak Mendengar Khabar Itu Dan Ingin penulis Isikan Perkhabaran Itu Dengan Cerita penulis Pula. Sangat itulah saya berharap sudilah kiranya pertemukan dengan mereka… Tak Kisalah Kalau Tak Sudi Pun…saya tetap menunggu..

Saya Mahu Minta Restu Dan Kalau Tidak Di Restui Saya Mahu Memohon Maaf , Saya Dah Nyatakan Harapan Dan Saya Dah Hamparkan Maksud, Itu Secar Seikhlas Mungkin.. …Buat tambah dosa Saja pakai SMS Dan Telipon.. Demi Allah. Insyahallah Ini Seikhlasnya.

Biarpun Mengharap Aku Itu, Aku Sudah Tahu Sesuatu Yang Tidak Mungkin Di Perkenankan,,,,Aku Merayu Dan Aku Terus Mencuba … Suka Aku Nyatakan Bahawa Mudah-Mudahan Ini Pun Sudah membuktikan Yang Memang Aku Cuba Untuk Bersungguh-Sungguh, Cuma Itulah Kemampuan Aku, janganlah kau uji dan janganlah lagi kau cabar ….. Ini Bukan Satu Kepalsuan Dan Ini Bukan Untuk Cuba Mencuba Dan Ini Bukan Rekaan Dan Bukan Sekali-Kali Sebuah Skrip. Bersama kita memberi peluang pada diri.

Bermula Minggu Lepas Dan Semalam Sekali Lagi Penulis Bersiaran Dan Berinteraksi Dengan Para Pengunjung Pusat Tarbiah Secara Live Dan Individu.sambil bebelas doa dan restu, bertanyakan khabar berita. Dan permasalahan semasa.

Setelah Selasai bergilir Berbual Dengan Semua, Penulis Pun Berpesan Agar mencuba bertahan dijumlah Jabat 14 sehari lima kali kerana penulis juga mencuba bertahan di tahap itu

Akhirnya Pada Malam Ini dengan rendah hati, penulis Berterus Terang dan maklumkan Dengan Setiusaha Siapa Sebenarnya Dalam Penulisan Saya Ini. (dan pengunjung pusat tarbih malam ini mungkin sudah maklum akhirnya.)

Selama Ini Orang Berhajat Datang mengadu Kepada Penulis,
Orang Berniat Datang mengadu Menghadap Penulis.
Orang Bermasalah Datang mohon bicara Kepada Penulis.

Sekarang Penulis Sendiri pula Yang Berhadapan Dan Mengalami Masalah. jadi Kepada Siapa Tempat Penulis Mengadu?

Penulis masih Malu Maklumkan mengadu kepada Ayah Non.

Penulis tetap Malu Maklumkan mohon bicara Pada Ustaz Mat.

Allah Swt Yang Membina Ujian Ini Untuk Aku Tempuhi, Berkemungkin Aku Sudah Gagal Melepasinya Sewaras Dan Sebaik Sejujur yang Mungkin.. Ya Allah Berikanlah Aku Kekuatan Meredhai, mensyukuri , Menghadapi Apa Sahaja pengisian dan Penghujung Penceritaan Ini.. Amin

Aku Pohon Terimalah Aku Seumpama Sekelian Mereka Itu biarpun aku di beberapa banyak dosa dan kesalahan sekalipun.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback