Monday, July 4, 2011

BUKAN LAGI RAMBUT TERPACAK DAN TIDAK LAGI MENYARUNGKAN CINCIN BERMATA BATU PINK.

Ruam gatal di dahi kiri penulis membentuk Kesan parut hitam, ada juga rakan yang berseloroh kan sapa suruh makan kicap? Hitamlah parutnya, penulis pula kata, tak apalah…. Kicap kan penambah rasa dan sangat-sangat sukar untuk di tinggalakan..

Parut bekas ruam yang sangat gatal di dahi kiri penulis kini menunjukan seakan-akan satu bentuk chop gigitan manusia, pada parut yang agak kelihatan besar adalah seperti kesan gigitan gigi kacip dan kesan kecil yang nampak lebih dalam adalah serupa bekas gigitan gigi taring.

Wuuuuuuuu Bila penulis Perhati betul-betul di hadapan di cermin timbul pula rasa seram, kena gigit hantu,,, kalau beginilah gigitan nyamuk pantai di Daerah Pitas siapa lagi yang mahu datang kesana.

Ketika penulis menulis artikel ini, parut ini masih pada masa-masa tertentu kegatalan luarbiasanya akan muncul, mengakibatkan penulis akan menggarunya sehingga mengelupas semula. Bilalah nak sembuh??

Kesan ruam ini tidak bertindak balas dengan sebarang jenis makanan, lagi pun Penulis tak alah dengan sebarang jenis makanan, apa yang ada sapu aja tolak batu dan kayu.

Cuma di awal-awalnya munculnya ruam ini, penulis akan terasa sangat gatalnya pada waktu senja terutama ketika penulis melintas di air laut yang sedang pasang.

Oooo ya Tadi, baru penulis pergi minta potong rambut gaya petak pula,… ala ala sting lah konon. Makin jelas kelihatan lah ini parut, bila orang tanya ini parut Cacar? Penulis jawab ooooo ini bukan parut cacar tapi Gigitan hantu… jawab mereka eeeeeee ada- adalah saja ustaz ani.

Biasanya potongan petak , orang Army aja yang suka gaya begini, penulis pula sekali pandang macam potongan begini tak padan lah dengan jangut penulis, bolehkah penulis potong abis janggut ni?

Ala esok pagi ja Test repay dulu kalau tak micing pun anggaplah micing, segan sangat lah penulis kalau tiba-tiba hilang janggut ni…. Lama benor dah tak cukur… hak aku jadi ustaz. Karang heboh satu malaya.

Gaya petak ini memang fesyen kegemaran penulis dari zaman sekolah, tapi lama penulis tak buat, dulu asal balik kampong penulis tidak lupa akan berkunjung di kedai gunting kenalan untuk gunting rambut style ini,semenjak dia menghilang diri penulis pun mula berjinak-jinak di kedai gunting Ezzy Buber ini.

Masa di kampung halaman masih ada kadai gunting, fesyen inilah penulis selalu minta, time tu lah penulis baru tahu rupanya sikat rambut pun ada sukat pakai level Air, bukan tukang rumah saja pakai level Air tau. Kawan ini memang kemas sungguh kerjanya, Cuma masalah rambut gaya petak ini, awal balik masuk kedai gunting setiap dua minggu. cepat kaya lah depa.

Penulis tak sangka pula yang kedai EZZY BUBER boleh buat rambut penulis jadi gaya petak, biasanya penulis biarkan sahaja apa reka bentuk yang akan di buatnya, kebetulan time penulis menunggu, orang yang sedang di operasinya penulis sangka minta ini tentu gaya sting, yang penulis pula ikut kata ustazah tu,. bos potong gaya petak aahhhhh….

Bos Ezzy pun kata kan bila dia nampak gaya rambut kamu ini, dia pun mengikut, kalau tak memang biasa dia ini tak memilih gaya potongan Rambut,lah… lagu ni pula potong gaya petak no.

Berlaku sedikit kekeliruan, rupanya penulis terpotong barisan, Bos Ezzy minta penulis memberi laluan kepada pelanggan yang lebih dahulu menunggu dari penulis.
Pelanggan ini mempunyai beberapa corak di tangan dan bahunya, pelanggan ini memilih gaya potongan rambut No satu. Polis kot? Bila di tanya minuman kah? oleh Bos Ezzy , pelanggan ini menerangkan bahawa beliau memang dari dulu tak pernah minum Arak, kalau masuk Pup ikut kawan-kawan pun hanya memilih oder minuman cola. ( oder minuman ini boleh, tapi jangan minum, cola yang ada dalam club pup 100 peratus tidak sama dengan cola yang di jual di kedai-kedai biasa)

Alasan pertama, sebarang minuman halal jika disimpan bersama dengan minuman tidak halal dalam satu tempat Frezer, maka wap sejuk dalam frezer itu akan mencampurkan dan memindahkan dan menukarkan isi dalam bekas-bekas minuman tersebut. Peluh yang mengalir di bekas tersebut adalah sebenarnya adalah berasal dari isi bekas tersebut.
Seperti mana juga air panas dalam jag yang cuba disejukan dengan cuba meletakkan nya dalam sebuah bekas berisi air sejuk. Apa jadinya? Akhirnya Air yang sejuk didalam jag, adalah air yang berasal dari pertukaran air sejuk dalam bekas tersebut. Air panas itu ke mana? Air panas itu telah beralih di luar jag. Allah hu akbar

Alasan kedua, terutama gadis, banyak mangsa yang menceritakan tadi masa minum saya hanya oder cola, tapi boleh mabuk sampai ampai ampai, kenapa boleh mabuk padahal minum cola aja? Di campur ubat itu perkara lain, sebenarnya tuan-tuan dan puan-puan encik dan cik, hidangan awam pun jika di sediakan atau di anjurkan oleh mereka yang gemar meminum arak. maka sangat berpontesi air oren, air limau atau apa-apa pun airnya telah di campur dengan arak, sebab itulah kirannya air yang di hidang itu dirasanya sangat lazat sehingga menuang untuk beberapa cawan lagi sebenarnya dia sudah mula mabuk-mabuk. nauzubillah

Kedai Ezzy buber pekerjanya terdiri daripada warga Filipina dan semuanya lelaki.penulis tak tanya pla paspot atau penduduk tetap. Satu-satunya kedai gunting yang bukan di usahakan oleh orang India di wilayah labuan ini. Bosnya lah yang sangat penulis suka bergunting, pernah dibuatnya entah gaya apa tu… potong tepi saja..

Bos Ezzy boleh berseloroh dengan penulis, hari ini katanya bos potongan rabut macam ini adalah kerja bonzer di pup, jadi malam ini bertugas Di Mana? Minum dua tiga tin cukup .,coleteh Bos Ezzy memang tak pandai lekang, Bos Ezzy tahu penulis ni Ustaz ,kerana anaknya bersekolah di tempat penulis bertugas. Tapi tak pernah pun penulis dapat diskaun. Tetap RM5.00.

Bos Ezzy penulis pernah lihat diganggu oleh pihak-pihak yang berkenaan tapi masih bertahan, sehingga kini penulis masih lihat di jari kanan Bos Ezzy tersarung Dua biji cincin bermata hijau. Tangkainya besar dan penulis pasti memang dibuat dari emas tulin, Bos ezzy juga memakai rantai tebal emas tulin. Lupa pula penulis lihat anting-antingnya. Tentunya semua yang di pakainya bernilai dalam ribuan Ringgit.

Penulis pula semanjak timbul rasa ragu-ragu dan was-was. Penulis tidak lagi menyarungkan Cincin bermata Pink itu. Kadang-kadang teringin nak pakai juga, sebab fikir apalah sangat dengan Cincin murah ini, apakah benda yang dok ada dalam benda remeh-temeh cam ni? Percaya dengan yang bukan-bukan pula, penulis tak menang hati juga.

Bila penulis dah menyarung cincin tu, penulis memang ada rasa pula macam ada sesuatu yang tidak dapat penulis nyatakan bentuknya, ini yang buat penulis sangat-sangat compius. Kalau benar ada isinya tidak kah penulis boleh tundukan? Jadi baik pada sementara bertenang ini, penulis simpankan lah dahulu.

Pada pengalaman penulis, jangan suka meminta-minta sesuatu pada orang dan berhati-hatilah juga kalau diberi sesuatu oleh seseorang. Saka baka bolah berpindah tuan dengan akad yang paling simple lihatlah yang ditunjukan pada sigmen Maharaja lawak oleh kumpulan JAMBU.

Berpindah milik tuan adalah simple, untuk merawat dan memulihkannya pula memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pemilik, pewaris dan perawat. Seorang perawat yang berkobolehan pula sangat sukar untuk di cari yang ada pun menentukan kadar fidyah yang agak merisaukan.

Terdapat juga pewaris yang telah berulang kali mengalihkanya tetapi benda itu masih bersertanya. Ada juga pewarisnya yang langsung tidak menyedarinya kerana memang ia bergelumung dalam kefasikan. Jadi saka itu tak menganggu.

Saka baka ini hanya memberi masalah kepada mereka yang hendak menuju ke jalan yang tepat, dan di redhai Allah swt. Bagi mereka yang tetap alfa, lalai Allah swt tak buka hatinya maka tidak merasakan masalahnya. Nauzubilah

Jauhkanlah aliran yang bernama dan berjasa sekaipun, jika jelas sandanya tidak sampai kepada Rasulallah saw. Agak menduka citakan orangnya yang menyuruh orang lain bertaqrub, pada hal jalan pilihan dirinya sendiri berlandasan jalan yang tidak jelas sanadnya. Nauzubillah.

Firasat dan petua yang sangat mudah bagi penulis, ini berdasarkan pengalaman tesmoni penulis sendiri . orang yang mempunyai sintom tidak boleh duduk senang berhadap dengan penulis kemudian jadi sesak-sesak nafas atau mereka -mereka yang merasa terbakor, bakor, bakor.. kehangat berpeluh-peluh apabila mendengar keterangan dari penulis, dengan ini adalah mereka –mereka yang bersintom demikin itu boleh di suspek sebagai berpontesi bersaka. Nauzubillah.

Penulis baru teringat, ketika bertugas di ibu pejabat semasa cuti sekolah di Bangunan Ujana Kewangan Labuan, satu hari penulis dipelawa turun makan tengahari bersama seorang dan seorang Penolong Pengurus Sebuah Agensi Agama (S48). Antara yang Penulis panggil nya Sebagai Bos.

Oleh kerana penulis yang di suruh memilih lokasi kegemaran, penulis pun kata gerai di luar iaitu, Meden Salera Labuan, bersebelahan dengan Hotel DERSOT dulu namanya Hotel Sherton. Bos kata ini tempat biasa . Tak dok kah tompat la in ? Penulis pun jawab, ala Bos saya pun baru kemarin tahu tempat ini, depa la yang bawa aku mari sini.

Sambil menikmati makanan Penolong Pengurus ini tanya lagi soalan yang sering ditanya kepada penulis, nak tahu apa? Ini solannya cepu emas tulin. Jack! Jack! Bilalah ko nak kawin ini? Dulu hang kata tak ada duit, sekarang gaji ko dua ribu, ha… hang nak bagi alasan apa lagi? Aku risaulah engkau ini mengamal ilmu tak boleh Kawin kot? Tak betul Jack? astagafirullah hal aznim

Hang kalau cari sendiri memang tak boleh, payah, hang habaq kat kami mahu pilih sapa2 yang haq guru-guru SRAI sana ramai, yang haq kat pejabat pun ramai . si anu si anu si anu…..

Malu penulis berhadap dengan penolong pengurus ini, semua satu persatu nama-nama dalam ingatannya di sebutnya, sehingga penulis tertunggu-tunggu mana tahu nama seseorang itu terlafaz juga. Kalau nama orang itu di sebut juga penulis Kompom kata setujuh. Yes kalau dia boleh,,, malangnya tidak tersebutlah pula. Bos tak ingat kot?
Last sekali penolong pengurus ini pesan, Jack kalau susah sangat, ko suruhlah ibu di kampong pilih mana yang di sukanya, penulis pun memang fikir itulah yang terbaik, sekadar memberi alasan penulis jawab kepada penolong pengurus ini, buat sementara ini orang kampong sedikit tak boleh terima aku sebab budaya aku seperti orang semananjung dan aku berkawan dengan ramai orang semenanjung.

Penolong pengurus ini tanya penulis, hang ini sebenarnya orang sabah atau Orang semananjung? Penulis jawab Bos saya memang loceliti Sabahan, Cuma mendewasa di tanah seberang. Dan penulis mengaku bukan saudara Baru seperti mana rakan-rakan yang telah di sebutnya.

Dan masih dalam ingatan penulis Bahawa suatu waktu dahulu penolong pengurus ini pernah menjanjikan akan menyediakan cincin pertunangan. Tapi mesti terus pigi rumah perempuan tu, jangan tanya itu perempuan,, jadi Adakah mungkin penulis masih berpeluang untuk menuntutnya?

Dengan semua itu penulis tiba di fikirkan,,,, Jangan tah marahkan daku ani, aku ani pun bersaka jua. Berabis tah aku ani membuangnya tapi tetap jua ikut kemari. Sakanya bernama SAKA PERALIH JODOH. Patutlah payah bertemu Jodoh.. Paaaaaaa lis- palis.

Uda lama kawin tapi belum dapat anak,….. mungkin GANGUAN SAKA PERALIH JANIN

Nak tahu bersaka atau tidak? Jom kemari boleh kita try cuba scan bah.. fidyah pormosi RM50.00.

Nak lanjutkan lagi pengatahuan.
IKHTIAR RAWATAN SELANJUTNYA oleh (Peralih Saka)
1. Tekit Kapal Terbang Pergi Balik (RM1200.00)
2. Penginapan (RM600)
3. Makan Minum (RM600)
4. Peralatan ( RM100/individu)
* sama ada berikhtiar secara perseorangan atau secara berkumpulan Fidyahnya memang pada jumlah yang sama juga . pm dengan setiusaha Cawangan jika berminat

1 comment:

  1. assalam..

    hari 6 ni tuan ada di rumah ka..ada hajat bah.

    ReplyDelete

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback