Saturday, July 9, 2011

JAWAPAN PADA SATU PERSOALAN

Rejab yang mulia telah berlalu, datang pula Bulan Sya’ban penuh keberkatan,menandakan bulan Ramadhan mubarak pula akan menjelang.Eeee la la Puasa, puasa, puasa, maka Hari Haya aidil Fitri pula akan menjelma,wah syooook nya… tapi raya tak syok uda,,,,,,,, angan-angan aku dah mampus….

Hari Raya budak-budak ja yang sakan merayakan Aidil fitri ini, macamlah dunia di orang punya.Maka Ini pesanan Ikhlas aku untuk mereka-mereka itu, no maaf bagi kamu dunia akhirat,lagi pun Aidil Fitri ini tidak ada kena mengena dengan kamu bah…

Rakan –rakan sekerja perempuan dua tiga hari ini memang hebo-hebo pasal berpuasa, mula dah kot berlatih,sebab suara hok hak mereka pun tak berapa kedengaran lagi melanda, aman tenteram dunia ini.

Penulis pula yang makin tak aman, wuuuuuuuuuuu sungguh tidddddddddak Aman. Si Dia dan rakannya akan bertukar ke sekolah lain tinggal menanti surat arahan penempatan baru, Allah subahan Allah… dan semestinya kewarsan penulis sekali sekala sangat mudah terganggu. aku Fireeeeeee karang.

Si Dia pula penulis lihat,sangat bersemangat untuk berpindah,tak sabar-sabar nampaknya,ialah kan akan terjauh dari ganguan hero jahat ini. Moga Aman tenteramlah kamu di Sana. Amin

Kesian juga penulis melihat rakan-rakan yang diura-urakan berpindah tempat,bukan mereka saja yang terjejas emosi mengajar, penulis yang belum ada dalam senarai pun, mula gelabah ikut-ikut Bad Mood, kacau betul lah….

Kalau untuk kenaikan pangkat tentu semuanya seronok, tapi ini hanya menyusakan pengurusan dan pentadbiran, baru setahun lalu rombakan besar-besaran dibuat, ini tahun kedua buat hal lagi.. wui!! ingat rombakan dulu tidak melumpuh organasasi dan menganggu pelan pembangunan yang di rancang dan baru di mulakan di sekolah-sekolah?

Entah akal apa di pakai? Famular apa di guna? Bulan sepetember ini murid tahun enam ada UPSRA dan Murid tahun Lima UPKK. Semua ini tak menganggu kah? Rasiona lah, kenapa nak buat juga semua ini sekarang? Nak gelumur kah? Rata-rata banyak staf yang terganggu.

Aku pula lebih berat beban tanggungan,dengan sedikit kekuatan Aku telah tanya dan Aku cuba pastikan supaya Si Dia agar nyatakan dan sebutkan pada Aku,bahawa aku mahu dengar dari mulutnya Sendiri .USAH MENGHARAP DAN JANGAN GANGGU AKU LAGI, KERANA SEKARANG AKU TUNANG ORANG, tapi Aku rasa memang Si Dia sangat tertekan aku suruh lafaz ayat yang aku sangat-sangat aku mahu dengar ini, "kenapalah? ustaz ini tak pandai-pandai Faham!!! aku dah kata dari dulu lagi jangan mengharap,aku dah ada pilihan, saya pun tidak tahu, pening dah aku nak cakap apa lagi dengan ustaz ini" luah Si Dia,tapi aku terus memaksa tolong plese ulang-ulang ayat ini beberapa kali agar aku dapat masukan makna ayat itu dalam hatiku.. dan aku bersedia untuk menangis.. mengalirkan Air mata

Aku yang tak faham? Atau Si Dia yang tak faham ? Akulah bah yang tak faham kan???????, memang aku tak perlu faham apa-apa pun,aku tak mengharap pun, memujuk pun aku tidak, yang aku buat Cuma merayu-rayuuuuuuu . Biar pun hidung memang mancung, pipi yang makin nipis. Aku terlalu tua untuknya…

Si Dia dah pun bertunang kenapa rahsia-rahsia lagi? Takut menyakiti hatiku? Bukan aku seorang ja sakit hati uda eeee Ramai yang sakit hati,, , Aku cuma serbah salah, sakit hati uda lama ini tambah lagi sebab telah menganggu bini orang … bukan tunang orang, Bini orang be tu tapi tak mengaku..

maafkan saya. Sebab aku pun tidak akan suka jika in isteri ku di ngorat di usik dek orang, pantang…. Pantang,,,, pantang sangat,,,, tapi tak lah sampailah bab pukul memukul seperti dalam cerita wayang gambar kot?. Ketik jari ja aku tau… berteberan anak-anak buah aku siap sedia menerima arahan.. tapi sebelum tu hero jahat kena bagi warning dulu lah hero star tu, awas lo!!! kalau sekali lagi gua nampak lo mengampiri isteri gua nahas lu,,, kan ku kerja in lu sampai patah-patahkan tulang, sukad ransum nak aku hantar ni tau kalau ko degil juga. Pi main jauh-jauh,,, apa? Apa? Apa? Isteri ? adu den kanapa tidak di kasi tahu awal,,, uda lemabt dee ada aku kisah.. ful mak lagi la mantap, oooo oooooo tak sama cerita di TV ...

Cuma sebenarnya aku juga tidak alah oleh hati,seperti kamu juga yang menutup hati kerana berpegangan kuat, engkau buat semua ini untuk menutup laluan ku kan? maka awal-awal lagi aku dah tak janji tau,,, untuk aku lepaskan begitu saja tidak mungkin,,,, aku silap jumpa ko dan engkau memang silap jumpa aku,,, aku tidak diajar langkah mundur ke belakang, jadi memeng aku tak reti menyimpang apatalah lagi gostan ke belakang, maju terus mara maju ke hadapan.

aku lebih berpandukan pada rasa dan gerak. Kadang-kadang kopius(kompius) juga rasa ada gerak tak ada, kadang-kadang gerak saja rasa tak ada pun, kadang-kadang rasa saja memanjang Cuma takut pula rasa itu lintasan iblis.

Semakin ego kah aku? atau aku ini semakin tercabar? hilang sudah kelembutan hati… aliran air mata tidak menggugat lagi, aku sangat-sangat rindu pada kelembutan dan ketabahan ustaz rahipin pada masa muda nya. Kenapa? apa sudah jadi dengannya?

Aku bukan tak kisah semua bait bicara dan SMS dari SI DIA , Tidak ada harapan, dan Jangan mengharap. Aku bukan tidak percaya, memang dari dulu pun aku tiada harapan. memang inilah asas aku, Siapalah aku? Semua yang aku mampu lakukan selama ini pun adalah curahan sisa-sisa kesungguhan pada tanggung jawab dan amanah. yang mana kesudahanya dalam kertas pun memang dalam jangkaan keputusannya. Ala kompom kalah bah.

Tapi Mudah-mudahan Insyahallah taalah, apa yang berlaku ini bukan penyebab yang akhirnya aku mengambil keputusan untuk berhenti kerja. Kerana berhenti kerja ini aku dah fikirkan dan telah perkatakan dari awal…

Allah swt benci dengan mereka yang berputus harapan. Maka dengan itu aku bertekad akan meruskan(meneruskan) juga semuanya seadanya sambil merafa’ dan mengharap redha dan rahmat Alllah swt. sifat mustahil milik Allah, hanya Bila aku digerakan berhadapan dengan sesuatu ketentuannya, maka rasa itu aku beri nama satu ujian.

Adakah aku perlu menggunakan kelebihan yang ada untuk mencapainya? Kalau ada pasti aku akan menggunakannya, nasiblah aku tidak pandai… kerana aku juga sangat yakin sangat mudah bagi Allah Swt memalingkan si Dia ke sisiku seperti mana Mudahnya Allah Swt memalingkan Si Dia Dari Sisiku.. dan aku juga tersangat yakin kemakbulkan semuanya itu adalah ketentuan sejak azalinya.

Allah swt yang maha pandai dapat mengatur segalanya dengan mudah, dan dengan kurnia izinnya juga dengan daya kurniaannya juga, Aku dipinjamkan kekuatan untuk terus cuba bertahan diposisiku sedapatnya.. aku merayu… Biar pun Kata orang, pada tahap mustahil bah ko bole dapat? Perlukah aku malu kerana gagal memiliki Si Dia? Secara sembang sebagai lelaki semestinya aku memang tercabar. Oleh kerana hikayat ini bukan setakat cerita sebagai lelaki, tetapi cerita lebih kepada diri topik sebagai seorang Ustaz. Jadi penceritaan hikayat ini akan berterusan selagi hayat masih ada.

Matlamat tidak menghalalkan cara. Walaupun akhirnya pada suatu hari, aku alah, aku bukannya tewas atau aku mengaku kalah, kerana apa yang aku buat ini pun sudah satu kemenangan. Aku bersyukur kerana Allah Swt pilih aku dari sekalian makhuluknya untuk digerakan melakukan semua ini, ini satu kemenangan bagi diriku, macam mana pula ada kemenangan?

Cuma aku mahu menambah lagi dengan satu pangkat kejayaan, kemenangan aku tadi sebagai bentuk yang boleh aku dinikmati di akhirat kelak, sekarang ini hadiah di dunia inilah yang aku terkejar-kejar gila pula. Aku Tak dapat pun bukannya aku rugi apa-apa, tapi kalau aku merayu-rayu juga tiba-tiba satu keajaiban menjelma jadi kesemuanya aku dapat, maka berganda-ganda keuntung besar aku, dunia dapat akhirat pun dapat. Fuuuuu yu Amin

Yang pastinya Allah swt ada menyembunyikan beberapa hikmah di sebalik semua ini,Nur Hidayah itu di milik Allah Swt, aku diilhamkan merayu-rayu sebagai menjadi penyebabnya kerana sesiapa yang allah Swt berikan hidayahnya pasti tidak ada kesesetan menghalang lagi baginya, dan sesiapa yang allah Swt sesetkan maka Allah Swt tidak berikan baginya hidayah. Merayu-rayu atau Buatlah ikhtiarlah macam mana sekali pun tetap begitu juga kiranya allah Swt tak bagi hidayah.nauzubillah hi min zalika

Suatu keyakinan, tiap sesuatu ada sebabnya musabbabnya , pasti suatu masa akan ada sesuatu,,, bersebabakan hikayat yang berlaku ini, maka akan muncul pula adika hikayat lain berdasarkan atau kesinambungan hikayat yang berlaku pada hari ini, biarpun hero heroin sudah orang lain tapi perkaitan topic hikayatnya pada asas yang sama, Insyahallah…

Demikain juga Berjaya atau gagal sesuatu usaha ikhtiar adalah ketentuan Allah Swt, maka Dengan kesedihan dan kelukaan sedikit ini aku memohon kehadrat Allah Swt untuk aku menikmati keuntungan bentuk di dunia dan keuntungan bentuk di akhirat, aku juga memohon supaya aku dapat berlepas diri dari tanggungan dan tanggungjawab mengenai persoalan topic hikayat ini di dunia dan di akhirat nanti. Amin

Ya allah ya rahman tenangkanlah hati kami ini, mudakanlah dan ringankanlah bagi kami segala bentuk ujian mu ini. Tunjukanlah kepada kami jalan kebenaran yang lurus yang engkau redhai, bukan jalan yang engkau sesatkan. Angkat dan palingkanlah rasa iri hati dan hasad dengki mereka yang tidak senang dengan keadaan kami. Ya allah Aku kembalikan hal hikayat ku ini kepada mu dan aku mohon pada mu ya allah tuhan semesta alam, agar engkau angkatlah persoalan dan ketentuan mu ini agar mudah berlalu pergi dari sisiku Amin ya rabil alamin.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback