Wednesday, February 1, 2012

Sedikit catatan seminggu bertugas di tempat baru

Alhamdulillah Syukur Dengan Limpahan Rahmat, Dipermudah Dan Dengan Taqdir Allah S.W.T. Akhirnya Dapatlah Juga Saya Sebelum Balik Kampong Untuk Bercuti Sempena Cuti Tahun Baru Cina Berkesempatan Menghabiskan Membaca Lima Juz Bacaan Al-Quraan Yang Telah Sekian Tertinggal, Tertangguh , Tertunda , Terlambat Sehinggalah Melebihi Dua Tahun. Maka Qatamlah Saya Membaca Kitab Al Quran Entah Yang Dah Kali Keberapa-Berapa???

Seminggu Bertugas Di Tempat Baru, Membuatkan Saya Semakin Banyak Semak Difikiran, Mungkin Saya Berpontesi Untuk Kembali Menjadi Seorang Yang Kurang Ceria?

Sesi Pagi Setiap Hari, Saya Tidak Lagi Pandai Memulakan Suasana Hari Yang Meriangkan Dengan Usikan Yang Menduga Minda. Blank Jem Mencipta Permainan, Untuk Menceriakan Tekenan Kerja Rakan-Rakan, Mungkin Saya Kembali Berpakaian Dengan Sikap Dan Pernampilan Seperti Mula-Mula Saya Bermula Bertugas Di Tempat Ini.

Kena Ada Orang Lain Yang Memulakan Keceraiaan Di Pagi Hari. Kerana Itu Bukan Saya Lagi.Tempat Baru Ini Tidak Ada Apa Sebenarnya Yang Merumitkan, Tidak Sesukar Mana Kerana Sangat Mudah Bagi Saya Menyesuaikan Diri Walau Di Mana Sekalipun Saya Berada, Semua Rakan Setugas Di Tempat Ini, Bukan Saya Tidak Ramah-Tamah Dengan Mereka.

Semuanya Sebelum Ini Pun Mereka Adalah Kenalan, Cuma Banyaknya Terdiri Perempuan Dan Berstatus Orang Rumah. Petugas Lelakinya Pula Berdua Sahaja Dan Masih Sedang Bujang Empat.

Bila Mula Mendengar Akan Pertukaran Tempat Berkhidmat Ini, Walau Ada Rasa Kurang Puas Hati Namun Disudut Hati… Ya.. Memang Saya Ada Rasa Ada Keperluannya. Dikuatkan Dengan Dorongan Kenalan Yang Baharu Di Pindahkan Juga. “Ustaz Sudah Tahu Di Pindahkan? Saya Menjawab Ya,.. Saya Dah Ada Dengar-Dengar Juga Cerita Itu Tapi Saya Belum Ada Menerima Suratnya, Katanya Lagi Dah Ada Di Emelkan, Tak Apalah Itu Ustaz. Sebab Di Sana Nanti Ustaz Akan Lebih Tenang Dan Tenteram Sambungnya,Sambil Menunjukan Isyarat Tanda Ibu Jari Tangan. Saya Pula Menjawab Ya.. Mudah-Mudahan Saya Pun Mengharap Demikian.

Setelah Berlalu Seminggu Hadir Bertugas, Ingatan Dan Rindu Dengan Tempat Lama…. Hanya Tuhan Sahaja Yang Maha Tahu. Namun Kita Biarkanlah Kenangan Di Tempat Bertugas Lama Atu…… Bohong Jugalah Kalau Di Kata Mudah Dan Boleh Di Lupakan,…. Saya Masih Mudah Dan Senang Terganggu.

Walau Sesukar Mana Pun Dan Kerana Indah Serta Banyaknya Kenangan Manis Di Tempat Lama Atu. Tapi Itu Semua Sudahlah. Mohonlah Yang Sudah Tu.. Kita Sudahkan Lah… Cuba Disemat Di Hati Sekemas-Kemasnya.

Seminggu Bertugas, Setiap Hari Saya Tidak Sabar-Sabar Menunggu Waktu Rehat Tengahari, Kerana Saya Telah Cuba Melapangkan Waktu Untuk Ini Agar Boleh Dapat Balik Ke Rumah Sewa. Walaupun Jarak Rumah Dengan Tempat Baru Ini Agak Jauh Sedikit. Tapi Ini Belumlah Menjadi Satu Masalah Bagi Saya. Masih Memandai Kerana Untuk Makan Tengahari Saya Belum Menemui Pilihan Sebab Ketiadaan Tempat Dan Lokasi Yang Berhampiran Dengan Tempat Bertugas, Lagipun Jalan Berulang-Alik Ke Rumah Tidak Sesibuk Berbanding Di Arah Perjalanan Bertugas Lama Saya.

Namun Ada Ingauan Tetap Melanda, Kerana Di Sini Saya Bermula… Dan Berkemungkinan Juga Di Sinilah Hujungnya. Adakah Di Sini Penamatnya Saya Berada Di Labuan? Mudah-Mudahan Tidak… Biarpun Rasa Hati Sangat Menginginkan Demikian.

Selama Ini Saya Sengaja Melawan Arus Dengan Sahaja Dan Sengaja Melanggar Opsyen Kebiasaan Yang Biasa Berlaku, Saya Dengan Sengaja Dan Sahaja Untuk Cuba Mengangan-Angankan Beberapa Opsyen Yang Lebih Luar Dari Kebiasaan. Kerana… Kan Saya Ini Orang Luar Biasa?

Plan-Planning Yang Saya Telah Cipat Sedari Mula Dulu Hendaknya. Akhirnya Saya Mengakui Dasar Semasa Pada Kebiasaan Planning Adalah Yang Sesuai, Membatalkan Dan Memansukan Opsyen-Opsen Yang Saya Angan-Angankan Sedari Mula. Saya sudah Akun Kalah….

Minggu Pertama Bertugas Ini Saya Juga Di Minta Oleh Pihak Pentadbiran Agar Cepat-Cepat Membeli Kain Dan Menjahitnya Secepat Mungkin Juga. Supaya Sempat Siap Dan Akan Diguna Sebagai Pakaian Seragam Perarakan Maulidul Rasul 1433 H. Ahad 5hb Feb 2012.

Membeli Kain Tidak Menjadi Masalah, Yang Menjadi Masalah Ialah Mencari Tukang Menjahitnya. Labuan Kalu Time Ini Bayar Lebih Pun Balum Tantu Ada Kedai Yang Sanggup Menerimanya. …Durian Runtuh Untuk Para Penjahit Pakaian. Saya Sendiri Pun Sudah Lima Tahun Tidak Menempah Set Baju Melayu.

Bayangkanlah Jikalau Empat Puluh Kontenjen Yang Terdiri Dari Tiga Puluh Orang, Berapa Ratus Set Pekaian Yang Perlu Di Siapkan.

Majlis Sambutan Maulidul Rasul 1433H, Saya Akan Bertugas Di Bahagian Pembantu Taknikal, Pening Saya Dengan Tugasan Kali Ini Sebab Pengerusi Bahagian Ini Pun Tak Tahu Apa-Apa Mahu Di Buat, Mesyuarat Nya Hari Itupun Macam Melepaskan Tanggungjawab Kepada Ahli Mesyuarat Untuk Bertanya-Tanya Kepada Ajk Tahun Lepas, Kemudi Tidak Reti Memandu, Minta Pula Kelasi Bertanya-Tanya Kepada Bekas Nakoda. Yang Kesiannya Sayalah Sebab Tidak Tahu Benda Apa Boleh Di Sumbangkan… Sahaja Melihat-Lihat Dan Mendengar-Dengar Kot?

Sebelum Balik Bercuti Saya Ada Buat Temu Janji Dengan Seorang Yang Boleh Menjahit, Untuk Minta Siapkan Set Baju Saya Dalam Tempoh Cuti Tersebut. Saya Ada Kelegaan Untuk Balik Kerana Masalah Baju Ini Boleh Diselasaikan. Biarpun Untuk Balik Kali Ini Saya Perlu Belikan Barang-Barang Pesanan Yang Di Pesan Oleh Rakan-Rakan Orang Ini. Tapi Saya Pesan Juga Kalau Bab Kain Ini Jangan Haraplah Saya Genius.. Bodoh Terlampau Adalah.. Pasti Saya Tutup Mata Memilihnya. Keh….. Keh… Keh…. Keh…. Sapa Suruh Tei Pesan Benda Yang Saya Tak Mengreti..

Semasa bercuti di kampong saya Hantarlah Kain Ini Untuk Di Jahit, Orang Berkenaan Kata Boleh Siap Dalam Dua Hari. Tapi Sebenarnya Bukan Kira Hari Sebab Sebelah Pagi Orang Ini Bukan Menjahit.. Diwaktu Malam Sahaja Membuatnya Walaupun Sudah Kepenatan Baru. Dua Malam Sahaja!!!!! Laju Tak Laju, Cepat Tak Cepat…

Sewaktu Saya Datang Mengambil Jahitan Yang Telah Siap Baharu Tah Saya Bertanyakan Upahnya Menjahit, Orang Ini Oper Lagi Tanya Saya Pula, Bayarlah Seperti Biasa Kamu Bayar…. Oleh Keran Saya Pun Tidak Faham Apa-Apa, Saya Pula Kata Sudah Bertahun Saya Tidak Minta Jahit Baja Manalah Saya Tahu Berapa? Lalu Orang Tu Kata Biasanya Saya Minta RM80.00 Sahaja. Waaaahhhhhhhhhhh ………… Bermakna Upahnya Semalam Adalah RM40.00 Tidak Lumayankah Ini????????????? Jadilah Kamu Tukang Jahit.

Semalam Kelmarin Pun Ketika Saya Minta Seorang Kawan Yang Sedang Bercuti Di Kampong. Perkerja Di Proton ,Tolong Serviskan, Tukar Timeng Bele, Edjus Vale, Kereta Saya. Wuuuuuuuuuuuuu Nak Di Jadikan Bahan Cerita Jugalah. Budak Ini Baju Yang Dipakainya Warna Puuuuuuuuu Tiiiiiiiiiih, Apa Jadi Itu Baju Dia???? Alamak…… Masih Bersih Bersinar-Sinar. Kalau Sayalah Kan Tentu Baju Itu Layak Di Tong Sampah Sudah.

Harga Barang Yang Diganti RM270.00 , Dan Upah Kerja RM110.00, Bermula Jam Dua Petang Maka Siap Lebih Kurang Menjelang Jam Lima Petang, Bayangkanlah Kalau Ada Dua Buah Kereta Sehari Tentu Agak Lumayan Juga Kan? Kan? Kan????

Tidak Kiralah Apa Pun Pekerjaan Yang Dibuat Janji Halal. Tidak Ada Bezanya Kerana Seperti Tukang Jahit Dan Makanik Servis Tadi Pendapatan Mereka Hampir Menyemai Pendapatan Seorang Doctor Swasta. Tidak Seperti Mereka Yang Ada Kaki Dan Ada Tangan Tetapi Bukan Berhak Keatasnya. Heee… Heee… Ada Badan Sahaja… kudung-kudung belaka.

Setelah Hampir Setahun Saya Tamat Membaca Buku HM Tuah Iskandar Berjodol MEMBINA JIWA SERASI, Tiba-Tiba Saya Teringat Satu Petikan Di Muka Surat Helaian Terakhirnya.. Saya Mencari Buku Ini Dan Saya Mencari Petikan Itu Dan Saya Membacanya… Saya Tidak Sanggup Nak Menyalinya di sini, Jadi Silakanlah membeli serta Membaca semua tajuknya Kerana Insyahallah Ada Manafatnya…

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback