Monday, February 20, 2012

FATIMAH AZ-ZAHROH

CINTA DARI SEORANG PEREMPUAN BOLEH DI SEMAI DAN BOLEH PUPUK, JADI LELAKI KENA FAHAM DALAM CARA MEMUPUK DAN MENYEMAINYA, PERKARA INI AKAN BERLAKU SECARA PERLAHAN-LAHAN SERTA SANGAT BERGANTUNG ADANYA TEKNIK KESABARAN DALAM MENGURATNYA. PENYATAAN INI TERKINI SAYA TELAH DENGAR DI ULANG BIACARA OLEH BAKAL CIKGU SAUDARA ASRUL.

Ini Pun Kalau Macam Saya Lah… forumula ini kurang sesuai, Yang Selagi Ada Masa Dan Tidak Merasakanya Sangat Membuang Masa… Boleh Tray Test. Mun Kan Batah Lagi Menunggu…

Dalam Umur-Umur Semakin Lanjut Begini….. Bukan Teknik Itu Lagi Diperlukan. Tapi Fikir-Fikirlah Diri.. Ubahlah Rasa Hatiii… Sapakan Mahu Dengan Diri Ani?? Kenapa Sangat Berkira Lagi??? Jangan sangat berkira….. hajatkan bulan jatuh ke riba.... musthil.... ublah hati itu.... terimalah inilah suratan kita.

Jumaat Malam Hujung Minggu Saya Menerima Kunjungan Saudara Hafiz Dan Seorang Kenalan Baru Mejer Johari. Saudara Hafiz Tidaklah Asing Sangat Dengan Saya. Dengan Mejer Ini Baru Berkenalan Dalam SMS.

Ketika Mereka Tiba Di Rumah, Saya Sedang Melepak Di Rumah Jiran Menonton Perlawanan Bolasepak Piala FA Kelantan VS Serawak. Dengan Serawak Sedang Mendahului Kelantan Dengan Kiraan 1-0.

Saudara Hafiz Memperlawa Untuk pergi Makan Dahululah, Alasanya Tuan Mejer Lapar Belum Sempat Makan, Tadi Cadang Nak Singgah Tapi Ingat Ustaz Dah Lama Menunggu Jadi Kami Kesini Dahulu Jelas Saudara Hafiz.

Saya Tanya Hafiz Nak Makan Di Mana? Kita Ke Bukit Kalam Warung Fatimah ( Petimah ) Jawab Hafiz.

Teringat masa Ketika Di Peneng. Di Sekolah Sg. Bakap Dahulu Di Simpang Empat Itu Pun Ada Nama Warung Petimah, Tidak Tahu.., Laaa ….Ani Ada Lagi Tak lagi Warung Atu?

Warung Yang Kami Nak Piii Malam Ani Pun, Lokasinya Cuma Berhampiran Simpang Tiga, Dulu Masa Saya Baru-Baru Mai Labuan. Kerap Juga Saya Datang Sini, saya Rasa Makan Dan Masakan Di Sini Memang Selera Pattani.

Laaa Ani….Aku Dangar Orang Kata Terutama Orang Semananjung, Depa Kata Makanan Dah Lah Mahal Gila.. Rasanya Adui… Ceroi.. Dalam Mee Atau Nasi Pun Letak Tauge Dua Tiga Helai Saja..Berkira Sangat. Lagi-Lagilah Kalau Oder Tapau Makin Damit Isinya. Tidak Berbaloi Dengan Harganya.

Ketika Sampai Di Simpang Tiga Layangan Ke Bukit Kalam, Tuan Mejer Kata Kat Depan Pun Ada Warung Hari Itu Saya Dengan Hafiz Ada Singgah,( Anjung Rasa Sg. Labu) Sedap Juga Tahu Katanya, Saya Pula Kata Kita Piiiiii Warung Fatimah Sebab Di Sana Ada Awekssssss Dan Ada Ramai Orang.

Warung Fatimah Ini Kata Mejer Adalah Pejabat Ketiganya, Balik Dari Tempat Kerja Saya Duduk Lepak Sanalah. Oder Boleh Datang Sendiri Mereka Tahu Dan Faham Sudah Apa Mahu Oder.

Sambil Sambil Menikmati Oder Masing-Masing Sembanglah Kami Bab Topic Antarabangsa. Sambil-Sambil Tuan Mejer Cerita Bab Kerja Yang Orang Atasanya Ada Kurang Selesa Denganya. Ooooooooh Ya Tuan Mejer Ambil Bai’ah Dengan Ustaz Yunus Ali,(Wakil Guru Selangor) Memang Sangat Mengenali Saudara Boy ( Pak Yus KB). Sebalum Jumpa Saya Tuan Mejer Dah Bagi Tahu Ustaz Yunus Ali Yang Mejer Nak Jumpa Dengan Saya. Ada Restu Dari Ustaz Yunus Juga.

Kata Tuan Mejer Selalunya Ustaz Yunus Akan Kata Kenduri Kambing Lah.., Teringat Saya Cerita Saudara Boy Ketika Jumpa Di Pitas Sekitar Bulan Mac Tahun Lepas. Chaggee Biasa Adalah Kenduri Kambing. Lalu Sengaja Saya Nak Perbandingkan Dan Ungkit-Ungkitkan.

Orang-Orang Saya Kalau Pun Dah Saya Pesan Lagi Elok Dapat Kenduri Ayam Empat Warna Selapas Bai’ah, Dah Dipermudahkan Pun Memang Tak Terbuat. Inikan Pula Nak Kenduri Kambing!!!! Wuiiiiiiiiii Sangat Jauh Kenderaannya. Tapi Sangat Pandai Merajuk…. Ini Kita Tak Heranlah Sangat Lah Jika Memang Lambat Dan Hampir Tidak Akan Ada Apa-Apa.

Masa Di Rumah Sembang Kami Makin Rancak, Sambil-Sambil tu sempat juga Saudara Hafiz Instalkan Beberapa Rakaman Ceramah Ustaz Mat Sambil-Sambil Mengulas Dan Mengulang Cerita Isi-Isi Ceramah Ustaz Mat. Makin Tak Sedar Perbincangan Kami Menghampir Jam Tiga Pagi. Padahal Jam Tujuh Setangah Pagi Nanti Saya Akan Hadir Istjimak Pemagang Tauliah Mengajar.

Petangnya Setalah Balik Dari Istjimak Tersebut, cuba-Cubalah Saya Melihat-Lihat Rakaman Video Ustaz Mat Yang Di Copy Oleh Saudara Hafiz Ke Dalam Laptop Saya. Mangsa Saya Ialah Ceramah Maulidul Rasul Yang Berlangsung Di Alang Sedayu . Anjuran Abjad Selatan, Terpegun Saya Melihat Ustaz Harun Sebelah Ustaz Mat. Dah Ada Budak-Budak Bersilat Rupanya.

Yang Sangat Menarik Untuk Saya Perkatakan Di Sini Dalam Isi Ceramah Ustaz Mat Tersebut Ialah Yang Kira-Kira Bila Saya Olah Kembali Cerita Tersebut Maka Adalah Kisah Tersebut Lebih Kurang Begini Satu Hari Berlaku Dialog Antara Rasululallah Saw Dan Anaknya Bernama Fatimah Bt Rasulallah.

Wanita Pertama Yang Akan Masuk Ke Dalam Syurga juga Bernama Fatimah, Akan Tapi Wanita Bernama Fatimah Ini Bukan Kamu Wahai Fatimah Binti Muhammmad Rasulallah Kata Nabi Muhammad Saw. Kepada Anaknya Syaidina Fatimah itu. Jadi Siapakah Fatimah Ini?

Fatimah Binti Rasulallah Biarpun Anak Seorang Rasul Dan Suaminya Sorang Khalifah Islam Dan Seorang Wanita Antara Yang Di Jamin Oleh Rasulallah Akan Masuk Syurga. Akan Tetapi Fatimah Binti Rasulallah Hanya Akan Masuk Syurga Setalah 500 Tahun Kemudian Dari Kemasukan Wanita Bernama Fatimah Yang Akan Menjadi Wanita Pertama Masuki Syurga.

Fatimah Binti Rasulallah Ini Teringin Sangat Nak Tahu Siapakah Wanita Bernama Fatimah itu Dan Apakah Kelebihan Wanita Ini Dari Dirinya.maka di tanyanya bapanya adakah boleh mengatahui siapa wanita tersebut? Maka jawab Baginda Boleh.

Maka Satu Hari Fatimah Binti Rasulallah Datang Lah Ke Rumah Wanita Tersebut. Maka Memberi Salam Lah Oleh Fatimah Binti Rasualallah Akan Di Hadapan Rumah Perempuan Tersebut. Setelah Mengucap Salam Sebanyak Tiga Kali, Salam Fatimah Binti Rasulallah Tidak Juga Berbalas, Maka Beredarlah Fatimah Binti Rasulallah Dari Rumah Tersebut.

Bila Suami Wanita Ini balik rumah, perempuan ini cerita kepada suaminya, tadi ada anak rasul itu dating rumah dan bagi salam tapi saya tak jawab salam, Suami Ini Bertanya kenapa kamu tak jawab salamnya? Sang Isteri Ini Menjawab. Macam Mana Saya Nak Menjawab Salam Tersebut Sedangkan Engkau Belum Izinkan Saya Untuk Menjawabnya. Lalu Suami Ini Pun Berpesan. Esok Jika Orang Itu Datang Lagi Maka Jawablah Salam Tersebut.

Esoknya Datanglah Lagi Fatimah Binti Rasulallah Memberi Salam Dihadapan Pintu Rumah Perempauan Tersebut. Setelah Fatimah Binti Rasulallah Memberi Salam Maka Dijawablah Oleh Perempuan Tersebut. Selang Beberapa Lama, Pintu Rumah Belum Juga Di Buka Maka Beredarlah Fatimah Binti Rasul Allah Dari Rumah Perempuan Ini.

Bila Suami Wanita itu Pulang Wanita Tersebut menceritakan bahawa anak rasul itu Ada datang . dan Memberi Salam. Suami Ini Bertanya Lagi Adakah Kamu Jawab Salam Itu? Wanita Tersebut Menjawab. Saya Menjawab Salam Tersebut. Lalu Sang Suami Ini Bertanya Lagi Adakah Kamu Jemput Orang Itu Masuk Ke Dalam Rumah? Jawap Perempuan Tersebut, Saya Tidak Jemput Orang Itu Masuk Kedalam Rumah, Lalu Sang Suami Bertanya Kenapa Kamu Tidak Jemput Orang Itu Masuk Kedalam Rumah? Sang Isteri Ini Menjawab. Macam Mana Saya Nak Jemput Orang Tersebut Masuk Ke Dalam Rumah Sedangkan Engkau Belum Izinkan Saya Untuk Menjemputnya Masuk Kedalam Rumah . Lalu Suami Ini Pun Berpesan. Esok Jika Orang Itu Datang Lagi Maka Jemputlah Orang Tersebut Masuk Ke Dalam Rumah.

Demikianlah Perkara Tersebut Berlaku Satu Persatu, Sehingga Akhirnya Fatimah R.A dapat menonton dan memerhati segalanya, Siti Fatimah ra Mengakui Tidak Dapat Mengalahkan Wanita Tersebut Dalam Ta’at Menjaga Hati Seorang Suami. Sentiasa Sempat Berhias Ketika Menyambut Kepulangan Suami Ke Rumah.

wanita ini juga mempunyai anak-anak, selapas mengurus hal ehwal anak-anak, wanita ini akan bersiap pula untuk menunggu kepulangan suami ke rumah. jadi tidak ada alasan sibuk menjaga anak-anak menyebabkan tidak sempat berhias..

perempuan ini sentiasa tertungu-tunggu kedatangan suami ke rumah. Perempuan ini akan menunggu suami di hadapan pintu rumah, bila suami wanita ini sampai,wanita ini akan cepat-cepat mengambil debu dari tapak kaki suaminya dengan menggunakan tangannya dan debu itu akan di sapukan nya ke seluruh mukanya.

wanita ini juga akan memegang tongkat di tanganya, lalu bertanya kepada suaminya mana satu yang tidak di sukankanya ( Kesalahan) hari ini? maka pukulah dengan menggunakan tongkat tersebut, wanita ini rela di pukul di dunia ini dari di seksa di akhirat kelak. Allah subahan allah...

Kemudian wanita ini masuk ke dalam bilik berhias lalu bertanya kepada suaminya hendak dirinya atau makanan? Kalau hendak makanan maka di hidang makanan dan di kipaskan nya suaminya yang sedang makan.( subahanAllah... aku redha wanita ini mendahului aku masuk syurga kata syadatina Fatimah binti Rasulallah)

Cerita Tok Mat Lagi Wanita Ini Adalah Seorang Wali Allah, Seorang Kekasih Allah. Kerana Kasih dengan Allah dan Kasih Dengan Rasul. Sungguh Mudah Seorang Wanita Menjadi Wali Allah Kerana Di Hatinya Hanya Ada Satu Kekasih. Berbanding Dengan Para Lelaki Yang payah jadi wali sebab banyak kekasihnya.Bertampi dengan dua Kekasih. Kafir dan syirik.

Adakah wanita ini tidak bermadu? Adakah hanya Saidatina Fatimah r.a. Isterinya Syaidina Ali Karamallahu wajha?

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback