Friday, November 11, 2011

FASA KEDUA PENCARIAN KUBUR SHARIF KEDAH

Kelmarinnya Hari Sabtu yang mana saya Gagal Menjumpai Tanah Perkuburan Orang Islam Kg. Ranca-Ranca Darat.esoknya pula adalahhari Ahad. hari ini, hari ahadlah kan?

Hari Ini hari Ahad,Awal- Awal Pagi Lagi,saya Sudah Dapat Mesej Dari Rakan Sekerja Mengingatkan saya Tentang Adanya Jemputan Rumah Terbuka Hari Raya Dari Seorang Rakan Kerja Ustazh, Oh.. Ya...... Ustazah Ani Dah Mengungkit-Ungkit Kenapa Raya Pertama saya Dan Rakan-Rakan Tak Datang Beraya Di Rumah Terbuka Hari Raya Mereka? Dah Tu Raya Ke Empat Pun saya Dan Rakan-Rakan Tak Datang Juga? saya pun menjawab,Alaaaa Macam Mana Nak Datang Ustazah... Kami Semuanya Balik Kampong Beraya Dan Yang Raya Ke Empat Itu Pun Kami Belum Datang Kemari Lagi..

Jadiiiiik.... Ini Kali saya Tak Ada Alasan Tak Nak Peiiiiiiii,lagi pun saya sudah lama benar tak merasa makanan masakan Peneng.... rindu jua laa, bukan sahaja dengan masakannya tapi terutama dengan rakan-rakan sepermainan,dengan abang Jamil yang tidak jemu membawa saya berjalan-jalan,adik Rizal yang sentiasa setia mengikut saya kemana-mana. mudah-mudahan saya ada kesempatan belanja kamu makan...

pagi ahad ini saya Nampak Dari Jendela rumah Sewa, Jiran Sebelah, Sedang Membasu Keretanya,saya pun keluar Pieee sembang dan Tanya Jiran Sebelah Rumah Tu Dulu,Ada Tak Dia Nak Piiiii Mana-Mana Petang Ini? Kalau Tak dak... Jom Ikut Saya, Kasi Kawan saya Pigi Beraya Di Kg. Patau-Patau Satu Dan Lepas Tu, kasi Tunjuk Saya itu Jalan, saya mau cari itu Tanah Perkuburan Orang Islam Ranca-Ranca.

Jiran ani Tanya juga saya buat apakan kamu kesana?saya kata saya dengar di sana ada itu kubur Sharif Kedah,sebab itulah saya mahu cari dan saya mahu pigi ziarah juga.

saya Juga Cerita Kepada Jiran Ini Pasal Expedisi saya Semalam Yang Gagal itu, Semalam saya Dah Pieeee Cari Sana Tapi Saya tak jumpa, saya Gagal Mencarinya... Jiran Tu Pun Jawab Tak Piii Mana-Mana Petang Ini, Kenapa Tak Bawa Saya Kelmarin Boleh Saya Kasi Tunjuk Katanya????

Datang Malu Juga Rasa Di Hati saya sebab Tak Pelawa Jiran Ini Round-Round Kota Kelmarin Pada Hal Kami Sempat Bertergur Sapa Sebelum saya Bergerak.

Ela.... Laaa Nak Makan Seorang-Seoranglah Tu Konon, Sebab Nak Peeii Kubur Seorang-Seorang. Malu Ketahuan Hajat Dan Tujuan Menziarah Kubur Bah Kemarin Atu.

Rakan Ustazah Ani,Yang saya Nak Pieee Beraya Petang Ani,Tinggalnya Di Kampong Patau-Patau Satu,Ustazah Ani Asalnya Orang Bukit Mertajam SPU P. Pinang kot? Berjodoh Dengan Orang Sini, Anak Lelakinya Nya Yang Sembang Dengan saya tadi,Dah Pun Berusia lebih kurang Enam Belas Tahun, Pellet Dan Slang Memang Sah Orang Sini, Payah Tah Jua Aku Memahaminya.

saya Ada Tanya Juga Anak Ustazah Ani Macam Mana Kalau Balik Ke Semananjung Ada Masalah Berbahasa Tak? Jawabnya Memang Payah Tapi Aku Dapat Ubah Dalam Masa Sehari Katanya.saya Ada Cerita Juga Yang saya Ni Lebih Kurang Tiga Tahun Barulah Dapat Buang Slang Dan Pellet Utara Tu. Dan Bahasa Di Labuan Inilah Yang Paling Susah Nak Dipelajari.

Ooooo Ya Budak Ini Tanya Juga saya. Ustaz Ini Berasal Dari Mana? Nasib saya Tak membohong Saya Ni Asal Orang Peneng Juga... Yalah Kita Mengaku Dan Berbangga Dengan Asal Usul Dan Bangsa Sendiri.. saya boleh Bertutur Dalam Bahasa Dusun, Surat Beranak Tertulis Kadazan. Orang Nampak Macam Osama Bin Ladin.

saya Jawab, Saya Berasal Dari Ranau Sabah,, La Laaa Macam Tak Percaya Pula Budak Ani. Kalau Penulis Tak Silap Dengar Ustazah Ini Juga Ada Kaitan Keluarga Dengan Pak Lah Bekas Pm Malaysia. Bersepupu Kot?

saya Dengan Ustazah Ini Memang Ramah-Tamah juga. Rakan-Rakan Lain Panggilnya Ummi.,, La La laaaaaaa saya Pun Kadang-Kadang Terikut-Ikut Memanggilnya Ummi.. Juga... Pada hal sepatutnya saya Sesuai dan lebih sopan memanggil Ustazah Ini Sebagai Kakak.

Rumah Ustazah Ani Di Atas Laut.. First time saya Melihat Pasarana Perumahan Atas Laut. Terbayang Dan Mengalamun Kalaulah Aku Juga Dapat Miliki Sebijik Rumah Atas Laut ................. Dapat Ehem Ehem Disini.

Tadi Sebelum Sampai Kemari Fikir saya, Kalau Titian Yang Dilalui Menuju Rumah Ustazah Ani Ujur Dan Kecil dan diperbuat Dari Kayu-Kayuan Maka Minta Maaf sajalah,saya Tak Akan Sampai Meneruskan Perjalanan.. Tapi Bila Sampai Di Gigi Pantai, Alangkah Terkejutnya saya, Bila Melihatkan Laluan Titian Dari Rumah Kerumah di Perkampungan Ini Boleh dan dapat Di Lalui Oleh Motosikal, Apa Tidaknya Kerana Jejentas Laluan Adalah Dari Sumber Yang Kukuh Seperti Jejantas Dikota Raya Lagaknya.

Semasa berjalan di titian ini,saya melihat dikiri kanan perumahan semuanya Agak Santai sahaja Orang-Orang Kampungnya....lepak depan rumah.nasib tak jumpa aweksssss.. memang Macam ada Keronoknya Juga Pula bila Berumah di Atas Laut Ani.

Ustazah Ini Juga Amat Dikenali Oleh Masyarakat Setempat Dan Seluruh Labuan Agaknya, Kerana Berkebolehan Dalam Memenuhi Hajat Dan Keperluan Sesuatu Masyarakat Permai, Ustazah Ani Berkemahiran Dalam Kaedah Perubatan Tradisiaonal, Dan Boleh Membantu Merawat Sama Ada Dari Bentuk Ganguan Makhluk Atau Penyakit-Penyakit Jasmania Lainnya.

Sesuatu Yang Jadi Ingatan saya sendiri,Biarpun Ustazah Ani Tahu Yang Penulis Sangat minat,Sukakan Si Dia Dan Tengah Berusaha Untuk Mengurat Si Dia, Ustazah Ani Juga Ada masih Bertanyakan Pada saya, Ustaz.. Nak Saya Carikan Calon? Dan Macam Mana Bah Kan? Ciri-Ciri Gadis Pilihan Ustaz Atu? Gemuk...? Tinggi...? Tak Bertudung....? berkerja...?

Uuuuuuuuina Malu Lah Juga saya.mungkin di diri saya ada masalah yang saya sendiri tidak memahaminya, cuma Yang biasa Keluar Dari Mulut saya, Insyahallah Ustazh, Hari Itunya Makin Hampir.. dan biarlah yang ada di hati saya dulu. saya tidak mampu mengatasinya.kerana saya rasa begini barangkali kalau memang jodoh kan? atau memang saya terlalu mengharap satu keajaiban boleh berlaku?

dan serasa saya,Ustazah Ani Pun terlalu Kesian Juga melihat saya kot? Insyahallah... saya Pula Yang Tidak Pernah Berani Menyatakan bantuan Hajat Kepadanya,Bahawa saya Perlukan Bantuan Pertolongan Untuk Memikat dan seterusnya memiliki Si Dia.... biaslah kan ada rasa Segan,dan Jadik untuk Helah Bela Diri, saya ada selalu kata juga, Urat-Mengurat Ani Biarlah Dengan Gaya saya Sendiri. Ee....... Eee La. Lelaki Memang Ego Bah Kan?

Dan Sebenarnya Memang Masih Ada Kegelisahan saya Mengenai Semua Apa Yang telah dan sedang Berlaku Ani, bengang juga otak dan perasaan saya barangkali,Tapi saya Mengharap Mudah-Mudahan Itu Semua Adalah Pelajaran,Anugerah Pengatahuan Untuk saya Melawan rasa Syok Sendiri dan mudah-mudahan juga memahami dan mengenali mana-mana Lintasan Jiwa Jahat Dalam Diri Sendiri, Insyaallah. Dan antara cabaran semestinya di madrasah untuk Menjadi SUPER HUSBEN,,, kik kik.. kik ada harapan kah?????????? bertemu pasangan sekufu SUPERWIFE

Selasai Makan, Oh.... Ya saya sangat berselera,Raund Pertama Makan Nasi Lauk Ayam Dan Oleh Kerana Rasa Perut Macam Masih Ada Ruang.. Maka Tanpa Rasa Segan Dan Silu saya Menambah Mengambil Pula Laksa... Isssssssss Nasib Bukan Rumah Sendiri Perut Macam Masih Ada Ruang Tau.tak puas lagi..

Lepas Makan Santai Seketika di beranda,Dan Beramah-Mesra Dengan Tetamu Yang Lain,tiba masanya saya Kena Meminta Diri Dulu,saya Mahu Meneruskan Distinasi Hajat Dihati Untuk Menyambung Operasi Semalam Yang Gagal. Sambung Mencari Dan Akan Menziarahi Kubur Sarip Kedah, Mudah-Mudahan Hari Ini Akan Berjaya.

Ustazah saya Mohon Diri Untuk Beredar,Ada Hajat Lain,saya mahu pigi mengurat... dan Ucapan Terima Kasih Dari saya Berbunyi “ Ustazah Kalau Ada Lagi Makan-Makan Jangan Malu-Malu Sila Jemput Saya Aaaaahhhhh...,

Saya Dan Rakan Terus Meneruskan Perjalanan Menuju Ke Perkampungan Sebelah, Berjiranlah Kampong Ini, Patau-Patau Satu Dengan Perkampungan Ranca-Ranca Satu. Cuma Ranca-Ranca Satu Ini Didarat Mana Kala Patau-Patau Satu Pula Ada Di Atas Bibir Pantai. (Tanah Perkuburan Ini Dikongsi Bersama Oleh Kg. Patau-Patau Satu, Kg. Patau-Patau Dua, Ranca-Ranca Darat Dan Ranca-Ranca Laut)

Kenderaan saya Terus Menuju Ke Arah Tapak Petronas Metanol Ranca-Ranca, Tiba Di Satu Selekoh Nasib Ada Trafik Light. Bertukar Sahaja Warna Lampu Isyarat Itu. Meneruskan Perjalanan Selang 50 Meter Dari Lampu Trafik Pada Sebuah Selekoh Kearah Kanan, Rakan saya Itu Mengingatkan saya,Ikut Lori Yang Masuk selekoh Itu,,,, Disitulah Simpang Yang Menuju Ke Tanah Perkuburan Jelasnya, Selekoh Yang Kami Lalui Ini Sedikit Menaiki Bukit. Dan Ditengah-Tengah Selekoh Itu Ada Simpang Jalan, Dari Arah Ini Memang Tak Akan Kelihatan Pun. Simpang Jalan Ini, Bagi Mereka Yang Tak Tahu, Akan Menyangka Tak Di Gunakan Langsung.

saya pandu kenderaan memasuki Simpang Tersebut, Ada Dua Jalan Menyimpang, Satu Selekoh Menuju Tanah Perkuburan Tersebu Dan Ada Satu Lagi Simpang Menuju Ke Arah Satu Perumahan Mungkin Inilah Perkampungan Ranca-Ranca Laut. Eeeeeekkk Ada Sedikit Aura Dikesan. Kenapa Kelmarin saya Tidak Mengesan Auranya? Kecik Sangat Pula Aura Ini. Langsung Tak Pandai Mencabar Daya Rasa Hati... Sehingga Hampir Tak Terkesan Oleh Perasa......

Dari Arah Selekoh Tadi, Menuju Ke Tanah Perkuburan Ini Rasanya ada Dalam Jarak 100 Meter Juga. Kenderaan saya Terus Meluncur Menghampiri Pintu Pagar, Berpagar Juga Tanah Perkuburan Ini, Pintu Pagar Ini Berhampiran Dengan Pondok Rehat Tanah Perkuburan Tersebut, Tiada Pengawal Dan Tiada Pelawat Melainkan saya Dan Rakan.

saya Melihat Pintu Pagar Tanah Perkuburan Ini Tidak Berkunci, Maka Mudahlah saya Dan Rakan Ini Memasuki Kedalam Kawasan Tanah Perkuburan Tersebut. Secara Beradab saya Melihat Dan Tidak Mengesan Apa-Apa Kesan Yang Diluar Dari Biasa,

Dan saya Masih Amat Berharap Objek Dipandang Mata Seperti Dalam Gambar Di Pautan Internit Tersebut Adalah SALAH. tapi Amat Menduka Citakan kerana Tiada Rasa Yang Mengoda Daya Rasa,saya Tidak Mengesan Ada Lagi Sumber Punca Daya Rasa Melainkan Tempat Yang Terpandang Oleh Mata. Sangat Sedikit Cuma Rasa Aurnya.kici sangat ooooooooo..


merenung Jauh Di Sanubari,saya Cuba Menyelami Dan Ingin Merasai pengembaraan rohani Seperti Yang Dialami Dalam Penceritaan Merahsilu.Blogspot.Com/. Di'cache' saya pula tidak mampu dan Sememangnya Tidak Menikmatinya,,,,,,,,,, Kedatangan Dan Kehadiran saya Seakan Tidak Bersambut.... Macam Tidak Percaya Pula.

Teringin Juga Menghayal Mendengar Sayup-Sayup Bunyi Laungan Daulat Tuanku.. Daulat Tuanku... Daulat Tuanku Sembah Patik Harap Di Ampun... Kalau tidak pun marhaban bikum.... hanya Itulah sahaja Tingkatan Pengalaman Kerohanian saya ..... Tak Tahulah Sebab mereka boleh dan pernah Mengalami situasi begitu..

saya Turun Dari Kenderaan Dan Menuju Pintu Pagar Perkuburan,Masuk Kawasan, Masih Tiada Ada Peningatan Daya Rasa Aura Perasa, Non.... Non..... Non..... Tiada Dragon Boll Dikesan..... Tiada Pergerakan Yang Mencurigakan.... Cuma Ada Sedikit Terransang, Bulu Roma Macam Berdiri Dan Tidak... Kuat Lagi Rasa Perasa terarah maka saya Melihat Kearah Laut.....

laut kelihatan Indah Permai Menenangkan Sayup Udara Menghembus..... Mengalamun Dan Menghayal saya Melihat Diri Sedang Menunggu,,,,, Ternanti-Nanti Dan Mengharap Setiap Waktu Dan Setiap Masa Akan Ada Satu Waktu... Bahawa Si Dia Akan Datang Juga....... Begitukah Aku Si Pungguk Merindukan Bulan.

Membuka Pintu Pagar Perkuburan Dengan Jampian... Al La La La Adakah Masuk Kubur Pun Perlu Baca Mentera Jampain Kah ????? Ada Apa Di kubur? Mesti Ingat Hantu Kan??? Hantu Tidak Adalah, Tapi Iblis Dan Syaitan Memang Ada. Selapas Alam Kehidupan Pertama Ini Kita Akan Singgah Sebentara Di Alam Kubur, tak boleh keluar masuk dah sehinggalah di bangkitkan, jadi semua isi kubur Menantikan Tiupan Kedua Sangkakala Oleh Malaikat Israfil, untuk apa? dibangunkan untuk bearak menuju ke padang Masyar.

Baru saya terjumpa pengkisahan KALIMASADAH dari aliran ajaran salah seorang wali sembilan sunankalijaga,memulakan ajian dengan basmalah dan mengakhirinya dengan kata (KALIMA SYAHADA) dengan berkat kata laa ilaha illallah,muhammad ar-rasulallah.

Dan terlebih dahulu saya minta Maaf jika ada yang terkesan kerana saya juga mula tertarik melihat pengkisahan ilmiah dengan mak'na Wali dan sanga itu sendiri, walisongo boleh ditafsir juga majlis Pimpinan Pendakwah atau gabungan pendakwah islam dari bebarapa tempat, kerana dari seperti erti kata WALI di Indonosia Adalah pemimpin (WALIKOTA) atau Datuk Bandar di Malaysia. Wali songo tidak semestinya WALIALLAH, kerana mereka semua tidak hidup pada zaman yang sama, tapi yang sangat pastinyaa mereka pernah menjadi pemimpin Majlis Pimpinan Dakwah ini.(WALISONGO.

saya Menyelak Kunci Pintu Pagar Dan Menjampi?????? bermesra bah
Assalamualiakum Ya Ahli Kubur Rahmat Bikum Minalallah, Liannaha Ursala Bikum Min Ahli Jamiaati Milaa “U Abjad Sabah Tad’u Alaikum Bil Hasanah. Insyahallah Amin.

BANGSA LAUTAN,BANGSA DARATAN KAMU KENA BERALIH DENGAN PESANAN WALI DAN KARAMAT

Melihat Pada Objek Kubur Tersebut, Ada Kekeliruan Sedikit Pada Pandangan Dan Maklumat Yang saya Baca, Kerana saya Menyangkakan Gambar Kubur Tersebut Yang Di Dalam Pautan Internit Tersebut Bagaikan Terus Kelihatan jika melalui pintu masuknya, dariarah Pintu Pagar. Rupa-Rupanya Gambar Dalam Pautan Internit Tersebut Diambil Dari Arah Laut. Pintu Binaan Atas Kubur Tersebut Menghadap Ke Arah Laut Sepertinya Sedang Memerhati Dan Menunggu Kehadiran Pengunjung Dan Dan Penziarah Dari Laut. Sorylah saya Hanya Ada Kemera Handphone Aja Tak Mengoda Matalah Outingnya Kalau Post Pun.

Dan Secara dengan Beradab saya Masuk Kedalam Bangunan Atas Kubur Tersebut. Kelihatan Di Atas Kubur Itu Satu tompokan Tumbuhan Busut Yang Semakin Meninggi Dan Sehelai Kain Kuning Yang mungkin Telah Terlepas Dari Melilit Batu Nisannya.

saya Biarkan Sahaja Kain Kuning Tersebut,saya tidak ada kenan-mengena dengan kain kuning ini,saya menyentuh dan Mencapai Batu Nisannya,saya Terus Membaca Bacaan Rutin, Surah Al-Fatihah Sebanyak Lima Kali Dan saya Juga Berdoa Hajat Kepada Allah Swt Ta'alah dengan Bertawassulkan Dengan Keberkatan Dan Karamat Ilmu Pemilik Kubur ini.

Hari Ini saya dilupakan Membawa Air Guna Untuk Menyiram Kubur Ini, Kelamrin Memang ada saya Sediakan Kerana Ada Terniat Yang Demikian.
saya Ada Kata dalam hati “Mu Kalau Tak Suka Orang Datang Puja Tempat Kamu, Mu Datanglah Bagi Alamat, Dan Pandailah Saya Ikhtiar Macam Mana Nak Buang Binaan Atas Kubur kamu”.

saya Tak Faham Pula Kenapa Adanya Kain Kuning Yang Melilit Batu Nesan Ini. Kena Puja Kot? tapi siapa-siapa kah yang rajin pi ziarah ini?

Hanya Sebagai Perkongsian Dan Maklumat saya Yang Pernah Diceritakan Oleh Rakan-Rakan Pengali Kubur, Kononya Boleh Dan Adanya Kaedah Tepuk Kubur Untuk Membangunkan Isi Kubur Untuk Tujuan Sesuatu Kehendak Dan Hajat. Eeeehhhhhh Hantu Bangkit Dari Kubur... Nauzubillah... Syirik ... Apalah Punya Manusia Hinggga Sanggup Pada Tahap Yang Demikian. manusia sanggup bertuankan Syaitan demi mencapai sesuatu hajat. Jangan Cuba-cuba Belajar Aaaaaahhh

saya tak ambil masa dan Tak Lama Ziarah,saya juga Tak Bawa Surah Yassin Jadik Macam Mana Pula Nak Bacakan Surah Yassin Untuk Arwah ini?. Nanti Suatu Masa Yang Lainlah pula Insyahallah

Selasai Menziarahi Kubur Sarif Kedah Ini.Datang Rasa Dalam Hati Macam rugi pula datang ziarah ini, Tak Ada Apa-Apa perasaan yang saya perolehi Dalam Ziarah Ini.

Semasa Di Dalam Perjalanan Hendak Pulang Ke Rumah. saya mengambil jalan jauh, Menuju SG. Bedaun, Sambil Berbual Dan Bercerita Tiba-Tiba Dalam Perbualan saya dengar Rakan Terkait Cerita Tentang Pak Lang Abas. tentang buah kurma yang berbuah di sebelah rumahnya, Maka Bila Terniat Dan Terlintas Di Hati saya Akan Demikian itu, Maka Makin Kuat dan semakin kuat Dorongan Di Hati hendak Mencari Pak Lang Abas Dan Apakah Salahnya, terus Mencari Pula Rumah Pak Lang Abas Petang Ini Juga?.

Lalu saya Bertanyakan Kepada Rakan Jiran Ini. Adakah Kamu Tahu Di Mana Rumah Pak Alang Abas? tahu katanya.. saya pun kata kita singgah terus aaaahhhhhhhh..

saya terus memandu SG. Bedaun - Bukit Timbalai dan menuju Kampong SG. LADA

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback