Saturday, October 1, 2011

Pagi menuju ke Sandakan

Sedar tak sedar, bulan sawal 2011 telah berlalu pergi. maka tidak akan adalah lagi sudah jemputan untuk rumah terbuka, yang ada hanya jemputan untuk walimahtul urus.... ala laaaa bila lah tah aku ani?

Insyahallah taalah, sama-sama didoakanlah moga aku dan si dia, ia semakin hampir... kerana, itulah taqdirnya maka terus bersabar insyahallah masanya makin menghampiri. amin amin amin

telah muncul rasa di hati, rasa itu ... tak sabar rasanya ingin menjadi "super husben" (apa sebenarnya super HUSBEN ini?)

seterusnya menjadi akan menjadi "super papa". dan seterusnya superrrrrrrr apa ahhhhhh ?????

Di madrasah menuju kehidupan berkeluarga rupanya payah di dilangakaui...

macam mana pula nak mengurat kamu ni? aku masih di situ.. sejujurnya khabar kanlah padaku caranya... dan bagaimana sepatutnya untuk aku dapat memikat mu?

Liku-liku yang dihadapi ini, membuat aku sering terpaku dan terduduk....

Aku orang pergunungan merempat di halaman orang adakah semata-mata untuk mencari dan mencari manakah tersimpannya si dia sebenarnya...

zahirlah engkau dengan berkatnya....

Jumaat pagi sebelum bertolak ke Sandakan rombongan penulis singgah sebentar di rumah pemilik pusat tarbiah Abjad Sabah. ada beberapa dekumen rasmi yang selalu dan patut penulis bawa bersama menuju sandakan. yang mana hari ini, penulis terlupa letak dalam beg laptop lama yang telah rosak.

kali kedua penulis minta tolong saudara Sadzri untuk baikinya dan carikan part yang ngam dengan laptop lama aku ini.

(laptop baru, penulis dah jual,kini baru tangah cari2 dan memilih jenama apa pula mahu angkat kali ini, sama ada nak ambik balik acer kot? buat masa-masa ini penulis tengah pau laptop kawan-kawan untuk buat beberapa terbitan )

semasa singgah di rumah saudara sodzri ini, penulis dimaklumkan bahawa sisi bangunan pusat tarbiah ternganga disebabkan oleh rempuhan sebuah kenderaan pada masa pagi raya...dan nampaknya ada beberapa tiang utamanya patah dan rosak.. penulis dah tak ada masa untuk menolong membaikinya.

penulis juga dimaklumkan oleh saudara sodzri yang mana beliau pun tidak berkesempatan untuk ikut serta menuju ke sandakan kerana di rumah mereka akan ada majlis kenduri, dan beliau mendapat pangilan dan kena berjumpa dengan seorang koprel........( alamak macam penulis biasa dengar ini nama kerana pernah berurusan dengannya) dalam hati penulis cuma mampu berharap mudah-mudahan perjumpaan mereka adalah darihal lain, tidak pun pasal inveder yang melangar dinding Pusat tarbiah itu.

Rombongan penulis pun meneruskan perjalanan setelah memperolehi dekumen yang perlu di bawa,nampaknya masih ada satu dekumen yang penulis terlupa bawa dari labuan. tak apa kita cuba sahaja.

lebih kurang masuk waktu solat zohor, rombongan penulis sampai di pekan telupid masa sekarang telupid termasuk dalam Daerah kecil Tongod. asal muasal pernamaan tempat ini dalam versi cerita mulut suku kaum dusun. Telupid (TELU APID) bermaksud tiga orang kembar.

menurut catatan Ibnunadin semasa Tun Mustapah menjadi ketua menteri Sabah, beliau ada mencadangkan dan berminat menjadikan Telupid ini sebagai ibu negeri bagi sabah. penulis pun mencelah dalam tulisan itu bahawa, saya pun berminat untuk merealsasikan hajat dan minat Tun Mustapah ini.

Telupid memang tidak asing dengan penulis. dulu sebagai tempat mencari perkerjaan sambil berleger-leger mencari makanan darat dan sungai. penulis juga pernah berkerja menghantar bekalan makanan mentah di pusat pengajian hutan di pekan Telupid ini.

walaupun tiba awal di pekan telupid penulis sengaja untuk tidak menunaikan Solat Jumaat di Mesjid pekan Telupid ini, biarpun kelihatan para lelakinya mula berpusu-pusu menuju ke arah perhimpunan beribadat.

berleger-leger untuk mencari gerai makan yang mudah di hati, rupanya sukar mencari standard restoran Halal di telupid ini, nampaknya macam semua meragukan atau mungkin ada jugalah tetapi masih suasana raya maka yang lainnya masih bercuti,,,, jadinya Rukhsah lagi memilih tempat lepak dan menikmati sarapan makan tengah hari. Nasik Ayam. patutlah rasanya ...... untuk ayam aja.... bedal ajalah.. perut dah berdondang ni.

Rukhsah untuk mereke yang bermusafir, harus qasar solat dan boleh jama'kan solat.

meneruskan perjalanan,,, kesian iswara penulis bentuk jalan rayanya tidak bezanya dengan jalan menuju ke Derah Pitas,berlobang dan berombak laut pula seluruh jalanya ini. angan-angan nak membeli kereta Ninja masih tak kesampaian.barulah ngam balun aja jalan raya begini.

kiri kanan jalan raya menuju Sandakan dihiasi dengan tanaman Sawit, tentunya dimilik oleh syarikat Gergasi milik orang kenamaan dan orang kaya. pekerjannya dinikmati oleh????? agak menduka citakan kita.

batu 38 tidak ada lagi post kawalan, entah kenapa post kawalan ini di mansukan.

walaupaun tiba awal di kawasan Sandakan rombongan penulis tidak dapat mengadakan lawatan ke taman Buaya Sandakan dan Taman pemeliharaan Monyet Sepilok, masa yang tidak sesuai dan masa yang agak suntuk, moga dikesempatan lain di permudahkan.

Bandar Sandakan Semakin Membanguan.. banyak Bangunan baru di bina di serata tempat, maka wujudlah beberapa raund about( raja Raund abaut) sikit-sikit ada bualatan, nampaknya bangunan berselerak tetapi teratur dan tersusun.

bandar lama Sandakan terlatek di tepi laut,Indah juga tapi penulis cuma sempat melintas dan membuat pusingan kerana distanasi kami bukan di sini, dari tadi kereta kami teleh mengekori kendaraan yang akan menjemput rombongan kami. perdua kelisa yang berlambang tiga pedang bersilang,,lambang apakah ini?

kami berpatah balik menuju penginapan yang telah ditempah.

Saudara Fairul menyediakan penginapan kami dihotel milik ketua Menteri sabah.....astaga lupa pula penulis naman hotel ini. sangat indahnya bilik kami ini kerana boleh melihat sebuah bangunan Masjid.

petang itu sebelum berpisah untuk berihat penulis dan rombongan berbual dan bermesrah dengan saudara Fairul.. maklumat Awal, anak-anak buah Saudara fairul yang dapat datang malam ini, insyahallah dalam empat puluh orang. Alllah hu akbar.. alangkah tidakah tercengangnya penulis? memang satu kejutan.

Masayah allah hu akbar. semasa berihat dibilik hotel, kebetulan saudara setiusaha cikgu mazlan ada bawa laptop Appelnya untuk menyiapkan keputusan peperiksaan oneline jabatan. maka penulis layari laman blog saudara Fairul seterusnya penulis pasingkannya pada saudara Mazlan.. ala laaaaa makin kecut perut kami. terasa pula lambat pula waktu Isyak lambat menjelma.

Ya Allah aku dibeberapa dosa dan kesalahan sekalipun. jauhkanlah pada kami ini rasa ujub dan Riak. anak-anak muda yang berserta tidak memiliki apa-apa melainkan qudrat yang engakau izinkan. bagaimanakah kami berhadapa dengan hamba-hamba mu pada malam ini.

astagfirullah hal azim.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback