Thursday, October 20, 2011

ZIARAH KE KOTA KINABALU SABAH

Isnin Hari pertama bertugas selapas cuti hari raya.Penulis menunaikan janji untuk menjualkan laptop baru itu kepada rakan sekerja, semalam semasa bercerita didalam fery penulis tawarkan Beliau untuk membeli laptop ini dengan cara CCM.Jadik penulis tak ada laptop uda ni..

Jika fardu Taqdirnya penulis di sambungkan kontrak kerja,bolehlah penulis membeli sebuah lagi laptop yang canggih sikit dari yang lepas-lepas.

Banyak di, cerita yang tidak dapat dikongsi kerana penulisan ini main ingat-ingat sahaja.Tambah-tambah ingatan penulis masih banyak dipengaruhi dan terusik oleh Si Dia sebab itulah semua penulis ini hanya bayang-bayang belaka.

Pada Minggu pertama berkerja ini penulis telah mencadangkan kepada Cikgu mazlan untuk cuba buat temu janji dengan dengan Saudara Fairul,untuk kami menziarahi Rakan-rakan Saudara Fairul di Kota Kinabalu. Pada Cuti hari Malaysia nanti.

Alhamdulillah Dua minggu selapas berkunjung ke Sandakan penulis,dapat juga berkunjung ke kota kinabalu sabah. walaupun berseoranga, tidak ada raka-rakan yang biasa ikut serta yang berkesampatan untuk menyusuli penulis.

Tambahan sehari cuti Hujung minggu hari kemerdakaan Malaya, tidak dapat membantu saudara mazlan menyusuli penulis di kota kinabalu ini. saudara mazlan terikat dengan tugasannya sebagai ketua pengawas peperikaan UPSR 2011 ini.

walau macam mana sekalipun, penulis wajib juga menunaikan temujanji untuk hadir ziarah rakan-rakan saudara Fairul di kota kinabalu ini pada hari ini.

Penulis Sejak mempunyai kenderaan sendiri, penulis tidak pernah menggunakan lagi perhidmatan pengankutan Awam, macam malu-malu kalau berjalan berseorangan. Konon-konon jadi inilah pengalaman baru penulis menaiki bas ekspres menumbuk- kota kinabalu.

aduiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii sakitnya pinggang. Sengsara sungguh menumpang bas ini, Apa punya bas? Terlompat-lompat semua penumpangnya dari kerusi.. isssss rugi bayar tambang, ingatkan boleh lena..

Bermula Dari di menumbuk hinggalah sampai ke kota kinabalu, entah berapa kali penulis terpalanting terumban terjulang dari kerusi.. kesian pinggang orang tua ini…. Dah lah belum kawin sakit pinggang uda…

Penulis sampai agak lewat dari jangkaan untuk sampai ke terminal Bas, penulis dan rakan terpaksa menunggu selasai solat Jumaat baharulah ada orang yang akan datang menjemput kami. Jadik rakan Penulis ini ajak melepak dulu di sebelah terminal Bas tersebut untuk bersarapan, sambil-sambil menunggu orang yang akan menjemput.

Nasi Ayamnya memang tak ada guna langsung, rasa macam buakan nasik……. minuman Ais yang penulis Pesan pula lebih mahal harganya berbanding dengan Nasi Goreng Ayam tak ada rasa nasik….

Siap kami makan barulah ada Orang yang menjemput penulis, orangnya bertubuh Sasa dan lebih tinggi dari penulis, serupa bodybolder,,,, macam biasa Nampak, tapi di mana yeee????

Setelah berkenalan, Rupanya abang kepada Saudara Fairul dan sedang berkerja dalam salah satu unit pakaian seragam malaysia. Berbual seketika sebelum berpisah dengan rakan yang bersama dari Labuan.

Mulanya penulis ingin bermalam di rumah seorang kenalan orang sekampung, oleh kerana mereka pun akan berangkat untuk balik ke kampong maka terpaksalah penulis mohon Jasa baik saudara Fairuz ini untuk menyediakan tempat penginapan.

Saudara Fairuz meninggalkan seketika penulis petang itu di tempat peginapan,kerana beliau akan menyediakan rakan-rakan sebelum menjelang Isyak. Penulis pula cuba berihat. Berbaring dan cuba untuk lena,,, Rimas betulah …… masa ada agak panjang. Penulis pun mengambil keputusan turun perpusing-pusin raund di sekitar bangunan peginapan.

Inilah kali pertama penulis berada di salah satu kawasan di kota kinabalu ini seorang diri, penulis Nampak nama kawasan ini bertanda kampong Air, macam ada tanda-tanda tamu pasar malam kerana kelihatan beberapa longokan alatan gerai yang biasa kelihatan di pasar malam, oleh keran hujan sedang turun , menyebabkan pondok-pondok jualan masih belum didirikan dan berFungsi ,..


Dan rupanya terminal bas menumbuk- kota kinabalu itu tidak jauh dari penginapaan penulis. Jadi Esok kalau mahu patah balik boleh balik jalan kaki ajalah. …

Penulis Tak puas merayau, sebab hujan turun dan tidak ada kawan membawa berjalan maka penulis tidak berani untuk berjalan jauh sangat dari tempat penginapan, takut timbul apa-apa masalah, pada hal penulis teringin melihat-lihat Kasut Fotsal, kalau di Labuan tidak banyak pilihan dan sukar ketemu fesyen baru. Jadik penulis kembali ke bilik penginapan.

Menjelang waktu magrib dan setelah melaksankannya bersama rutinnya kebiasaan sehingga selasai , penulis pun turun untuk makan malam. Sambil menunggu dijemput oleh saudara Fairul dan penulis menunggu juga kedatangan beberapa yang lain. ,, juga Termasuk seorang lama tidak ketemu dari ranau yang akan membawa seorang rakanya. Penulis baru di dikhabarkan oleh Saudara Cikgu malan tentang orang lama ini..

Sebelum penulis ditinggalkan oleh Fairuz petang tadi, beliau telah menyatakan yang anak-anak buah Saudara Fairuz yang kompom datang pada malam ini ada empat. Dua orang budak silat dan dua orang lagi Budak perubatan wakil bagi Ustaz syarhan di sabah.

Masa penulis sedang makan, kehadir saudara Fairuz dengan seorang lagi Budak silat tu tidak sangat disedari penulis, rupanya dah ada sms di HP penulis…. Maaf saya terleka

Sungguh keNampak pemandangan sekitar kampong air makin sibuk, inilah rupanya yang diceritakan oleh kawan-kawan tentang adanya tukang mengurut di jalanan Di sekitar Kampung Air ini. Dan amat Jelas kelihatan banyak jenis perniagaan dan jualan disini.

Menurut saudara Fairul kawasan ini tidak berapa selamat kerana ada beberapa factor. Satu kisah yang penulis ingin kongsikan bersama yang mana cerita ini berlaku seminggu selapas ziarah penulis ini. Dimana seorang kawan kenalan sekerja penulis, menceritakan bagaimana beliau dan seorang rakannyasedang berjalan-jalan di kawasan Kampong Air,pada suasan pasar malam yang sudah mulai bersurai.

kawan penulis melihat rakaannya yang diumpan dengan gelagat seorang perempuan. yang seolah-olah bermasalah, akhirnya kawan penulis dan rakannya terperangkap diugut dengan bilah pisau diacah diperut dan diarah untuk mengikut segala arahan mereka. Hilanglah dua buah hp dan wang tunai dalam dompet rakan penulis tersebut.

Bila terdengar cerita ini, penulis pun mencelah, dengan menyatakan itulah bila kita berada di luar kita perlu ada menyertai MAJLIS ataupun BERPAYUNG. Penulis pun tidak tahu cerita dua perkataan tersebut, sememangnya perkataan itu amat bermakana di luar sana.

penulis kutip dua perkataan karamat ini dari perbualan antara Saudara Fairuz dengan Saudara AYAH Benji ketika bersarapan di sebuah kedai makan berhampiran dengan penginapan kedua penulis tersebut. walaupun pada setangah-tengah bab.. Para Ayahanda, para Abang Long terpaksa di hormati oleh adik beradik kecil.. menikuslah adik-adik yang macam ketakutan bercampur dengan para abang long dan ayahanda.. jauh sekali jurangnya.

Pagi sebelum bertolak pulang, saudara Fairuz mempelawa penulis minum dan bersarapan dahulu. Disanalah penulis secara tidak sengaja dapat berbicara dengan Ayah Benji. Seorang yang berkerja sendiri dan meneruskan secara sepenuh masa mengajar Aliran seni pertahan dari berasaskan warisan tradisi keluarga sendiri.

Majlis pada semalam itu dilangsungkan disebuah sekolah Tadika, tempat tersebut adalah lokasi Saudara Fairul Mengadakan Kelas Tek Wan Do nya. Dan Majlis pada malam tersebut berlangsung dengan suasana ceria dan mesrah terutama penambahan oleh kenalan lama dari ranau itu.

Tak banyak penulis dapat ulas kerana sememangnya mereka semua ini adalah dari aliran yang popular di Malaysia.

Selasai majlis pada malam itu, penulis dihantar pula kepenginapan yang baru. Memang petang tadi penulis bersua dengan beberapa orang yang mengeluh kerana kehabisan bilik penginapan. Bilik ini lebih mewah dari bilik rehat petang tadi. Apa pun kemewahan ini tidak mudah melelapkan mata penulis… sangat sukar melelapkan mata. Ada sesuatu menganggu rasa di hati penuli , bila penulis menutup mata, macam ada pula kelihatan di mata.. .

Sehinggalah sayup-sayup azan subuh kedengaran.. mahu siang sudah pula ni… Peginapan ini berhampirn dengan masjid kot? …. Sehingga menjelang subuh mata penulis masih belum mengalah … penulis bangkit untuk menunaikan solat subuh. malas tah pula untuk berwird panjang-panjang.

Menjelang pagi bila penulis membuka langsir tingkap bilik penginapan.. … Allahu Akbar.. Subahan Allah teruja penulis melihat bangunan yang kelihatan

Jelas Megah kelihatan bangunan ini di mata penulis, Masjid Bandar Atas bukit kota kinabalu, yang penulis pernah dengar cerita pasal cerita mesjid ini, yang mana satu ketika dahulu Bangunan ini digunakan sebagai tempat Ibadat Suci bagi Agama bukan Islam. Penulis terfikir… apakah jenis Kekuatan yang menyebabkan dan membolehkan Bangunan ini di miliki oleh orang Islam?

Oh ya……. sambil-sambil santai berfikir, penulis ingat Si Dia pun ada nyatakan akan keinginan untuk balik bercuti pada tarikh yang demikian ini,, tapi tak tahulah penulis, di sebabnya apa pada tarikh yang demikian ini, Si Dia tidak jadi pula bercuti. Bersangka baiklah kan .. Berkemungkinan Si Dia sibuk pak in barang, dan sedang berlatih memandu di jalan raya menuju ke tempat bertugas barunya

Saat hari terakhir bertugas bersama, amat banyak topic bicara yang kami perkatakan, pada bab makan malam hari itu, macam ada kekecohan diperkatakan dikalangan rakan sekerja perempuan, Penulis pun tak mengatahui sebab dan siapakah yang mengheboh acara makan ini di kalangan rakan sekerja, biarpun mulut penulis becok tapi bab demikian selalunya tersimpan sebagai rahsia milik diri penulis. Buat apakan heboh-hebohkan ani? Tahulah aku ini siapa dihatinya?

Sama ada ia suatu usikan atau gurauan, sememangnya mereka sungguh cuba untuk menduga penulis , mereka dengan pengalaman mereka, dan penulis dengan pengalaman sendiri. Insyahallah mudah-mudahan sebenarnya itu adalah DOA Khas mereka untuk penulis. Bukan rasa iri hati dan bukan hal cemburu-mencemburui sesama. Amin

Penulis Siap Perasan Betapa Akan Tergurisnya Akan Hati Si Dia Mendengar Penceritaan Itu, Penulis Tentunya Akan Semakin Dicurigai Dan Yang Tersangat Selapas Ini Pasti Si Dia Tidak Akan Menghadiri Undangan .

Sebenarnya Bagi Penulis Setakat Nak Belanja Semua Tak Ada Masalahnya Bukan Tak Biasa Bab Mahu Belanja-Belanja Ini. Cuma Si Dia Ani Patut Di Utamakan Dan Di Layan Dengan Sebaik-Baiknya. Penulis Risau Juga Yang Mana Akan Terluah Dari Mulutnya Yang Penulis Selama Ini Menganggu Impian Dan Cita-Cita Kehidupannya….

Ini Minggu Terakhir Si Dia Bertugas Bersama Dengan Kami, Kerana Selapas Cuti Hari Merdeka Ini, Minggu Pertama Betugas Si Dia Telah Pindah Bertugas Ditempat Yang Baru, Barangkali Inilah Sebab Dan Tujuan Rakan Si Dia Ustazah Itu Beria-Ria Benar Mengadakan Majlis Makan Itu… Majlis Perpisahan Jugalah Bah Kan Sebenarnya namanya?

Mahu Tak Mahu Demikian Juga Taqdir Yang Mahu Berlaku, Dahpun Mohon Dengan Allah Swt Supaya Diredhai Dan Diharap Dirahmatnya Juga. Apa Pun Yang Berlaku Hal . Maka Wajib Redha. Redha Redha Redha Redha Redha Redha …………………………. Redha

Mudah -Mudahan Pertukaran Ini Memudah Dan Menenangkan Akan Si Dia Dari Segala Macam Bentuk Ganguan Mengurat Oleh Penulis Selama Ini. Dan Penulis Pula Seharusnya Mula Memikirkan Adanya Salah Dan Kesilapan Yang Dinilai Sebagai BANGSA DOSA.. Dan Kesalahan,

Maka Sesungguhnya Segala Perlaku Dan Salah Pertuturan Yang Telah Penulis Perbuat Tak Di Ampun Oleh Allah Swt Melainkan Dengan Reda Dan Kesudian Dari Si Dia Untuk Melafazkan Kemaafan. Jangan Tahu Buat Sahaja.

Dan Sebagai Renungan Hati Sendiri, Setidak -Tidaknya Apa Kiranya Yang Berlaku Pada Diri Penulis Berbanding Dengan Sebuah Kisah, Seorang Yang Bertahun Sudi Untuk Oncall 25 Jam sehari, Semata-Mata Berkhidmat Demi Si Dia, Tidak Kira Masa Dan Dengan Apa Segala Bentuk Halangan Dan Cabaran Sekalipun, Hingga Pada Satu Ketika Sudi Menghantar Dengan Hondanya Di Rumah Keluarga Dan Dapat Pula Berkenal-Kenalan Dengan Ahli Keluarganya..

Akhirnya Hati Yang telah Bercambah Niat Cuci Murni Itu…… Amat Malang Tidak Bermaksud Begitu Rupanya Si Dia… “Disangka Panas Hingga Kepetang Rupanya Hujan Di Tengah Hari”

Tak Sangka Sungguh, Cukup… Cuuuuuuukup Mengharukan…. Hanya Pula Dianggap Sebagai Adik.. selama begitu dan begini.. hanya sebagai ADIK..

uuuuuuuuiiiiiiii… jangat begitu “Selama Ini Saya Hanya Menanggap Kamu Sebagai Adik!!!!!! “ ……?…….. Saya Lebih Tua Dari Kamu!!!!!!

Sapa Tak Terguris Hati? Sapa Tak Merana? Siapa Tak Jadi Sasau?

Dayus Sunggulah Kalau ada lelaki yang Tak Ada Rasa Marah begini…. , Penulis Yang Ustaz Pun Kalau Pada Tempatnya Bukan Sahaja Tersangat Marah. … Terus Bukan Sukad Ransum Yang Di Hantar,. Tapi Sukad Perang Berapai-Api

Apa Lah Lagiiiiii Dengan Orang Kebiasaan !!!!!! Kemana Mereka Menuju????? Tentunya Menuju ke….

Uhh…. Apakah Pula Bentuk Isi Perasaan Perempuan Seperti Ini ????? Cincang-Cincang Dan Bakor…….. Bakor …….. Bakor……… Bakor….. aja.

Perempuan Ini Tidak Ubah Seperti ….………… Nauzubilah.. Astgfirullah.. Astgfirullah… Astgfirullah…


Sebagai Berkongsi Perasaan Sebagai Lelaki….
Ko Ustaz Kah? Ko Ultramen Kah? Ko Gabankah? Ko Batmankah? Ko Orang Gilakah???????? Kekecewaan Seperti Ini Ada Asasnya Dan Berbaloilah Kiranya Didoakan Imbalnya Seumpamanya.. Pasti !!!!!!! Tiap Sesuatu Ada Balasanya…..

Betapapun Penulis Mementingkan Diri Ini Atau Terlupa Diri, Penulis Merayu Kita Bersama Mudah-Mudahan Tidak Pernah Akan Mendoakan Kecelakaan Orang Lain, Dan Penulis Sangat Bersyukur Kerana Di Hati Ini Masih Ada Rasa Kasih Melihat Orang Lain…. Dikala Aku Terlibat Dalam Sangketa Orang Lain, Aku Terkunci Diri… Lambatnya Aku Dapat Memahami…… Nya..

YA ALLAH JAUHKANLAH AKU DARI RASA BERDENDAM, YA ALLAH JAUHKANLAH AKU DARI KEBODOHAN KERENA PUTUS ASA, YA ALLAH ANUGERHKANLAH AKU DENGAN HATI YANG TETAP TABAH DAN TENANG. KERANA AKU TIDAK LAYAK MARAH DAN MEMBENCI SESUATU PUN DARI CIPTAAN MU YA ALLAH, YA RAHMAN, YA RAHIM.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback