Tuesday, October 11, 2011

Di jemput ke lokasi sebenar di Sandakan

Alhamdulillah sempat jua aku ketemu Si Dia Tadi,

Serasanya sebab aku lihat mereka sedang membuka fail-fail,maka urusan kerja yang ditinggalkanlah agaknya tu... menyebabkanya datang,dan aku seperti biasa akan cuba mengambil peluang yang ada. Rindu bah... untuk melerai kerinduan yang mencengkam perasaan,,,, menyapa sedua tiga kata, sejuk hati ku bila memandang Si Dia tersenyum. alahaiiiiiiiiii......aku, aku...., biarpun aku tersangat perasaan senyuman itu bukan ter arah pada ku.. tak kesian kah padaku?

Petang ini sukar dan tak dapat lagi tak boleh pula penulis melelapkan mata,biarpun bilik yang tersedia ini seperti lagaknya sebuah Istana.puas penulis bergaya dalam banyak aneka posisi keselesaan,mencuba kuak lentang, kuak kupu-kupu, dan entah apa-apa lagi kuak-menguak,kuakan tenggiling pun tak menjadi,

Seselesa badan tak juga mahu serasi,mata masih galak memerhati sekeliling dinding, berleger ingatan fikiran mengimbasa suka dan duka kehidupan,hati merimas dan makin bertambah berdebar-deber dihati, denyutan jantung penulis pun makin beralun luar dari kebiasaannya,alalaaa perut macam nak senak pula. macam ada sesuatu di perut ani.

menjelang waktu magrib rasa resah tak kunjung reda, Cikgu mazlan ajak nak keluar untuk makan katanya, aaaaaaalah penulis pun tahu resah dan rasa cikgu mazlan pun macam penulis juga bah,,,

penulis rasa lebih baik selapas selasai solat baru keluar merayau, alasan penulis aja ni, penulis masih cuba mencari keyakinan diri, cikgu mazlan dan yang lain berleger di kawasan hotel tentu auting Photo la niiiii, kalaulah kita dapat kongsikan outing foto sedari dulu kan.. kan... apa lagi cikgu mazlan cubalah post sebijik dua kasi terbeliak mata peminat kita ani.

sesudah selasai menunaikan solat Fardu Magrib Jamak taqdim dengan Isyak, serasanaya kerana resah dan rasa penulis tak mahu reda, maka penulis mentambah dengan melaksanakan sedikit hiasan mudah-mudahan maqbul tujuan kehadiran ke Sandakan dan Doa hajat berterusan.

lepas solat fardu Isyak baru akan ada orang menjemput ke distinasi sebenar, jadik masih terlalu awal, dan menurut cikgu mazlan perutnya makin lapar.. kami sama-sama turun untuk makan malamlah ni kan? cikgu mazlan juga yang belanja

cari kedai makan yang pertama kami lepak petang tadi, penulis tak ingat udah nama kedai makan ini, cumanya memang penulis oder nasi goreng sempena nama kadai makan ini... rasanya bukan selera penulis lah...tak mampu nak abiskan.

bila kami tiba bilik di peginapan,hp berdering dan kenampaknya nombor baru, bila penulis keluar menuju di lobi penginapan ada dua orang kenalan baru yang menunggu untuk menjemput. hendsom kedua anak muda ani,salam dan selamat berkenalan, saya disuruh oleh abang Fairul terangnya, jadik ini Adik kepada Saudara Fairul rupanya.

kami mengikut kenderan Encik hafiz sehingalah ke destinasai,,,,,, lokasi pertama wah.. ramainya.... ooooooooooorang, malu aku tau kalau begini. offfff tidak......,

aikkkkkkkk rupanya kenderaan Encik Hafiz hanya memberi laluan kepada kenderaan yang bertembung berhadapan dengan kenderaan kami. Allahu Akbar Selamat Aku.terkezut uda,,, awal-awal. astagfirullah hal azim...

Lokasi sebenarnya tak juga jauh cuma selang serumah dari rumah yang ramai orang ini,majlis kenduri kawin di perjiranan terang saudara Fairul. jeles tau aku ni... bila lah pula penulis dapat kawin.yang janji nak sponser dah ada,,, yang dikejar-kejar masih tak mahu-mahu.. bingung juga penulis, sapalah yang aku suka dan suka sama aku juga??????? ekkkkkkk muka tak malu kan penulis ani? yang aku suka, tak suka aku, dan yang aku tak sudi, suka dengan aku pulaaaaaaaaaa. wallahu 'alam.

Tapi apa-apa pun kena bina Standbay parang berapi yang akan fihgt dengan sukad ransum buat demo kiiiiiii.... yang terbang-terbang meti.... sebab Firasatnya Konon Jodoh penulis ani bukan yang sembarang sembarangan insyahallah taalah Amin Ya Rabil Alamin (teringat penulis cerita P.Ramlee turun taktah semata-mata mencari calon isteri dengan berbekalkan rempah yang perlu diasingakan yang mana oleh taqdirnya hanya Si jodohnya yang diberi hidayah berupaya dan sanggup mengasingkanya bekalan pengembaraan itu(apa tajuka wayang ini?)

kenderaan penulis dimasukan dalam gerej di dalam kawasan rumah,kembang jua idung gua lagak macam VIP lah konon, nasib cuma Iswara,(sapalah sudi hadiahkan dan wakafkan penulis sebijik Ninja King? tentu Penulis doakan salah satu tempatnya yang begitu indah di Surga kelak amin )

terus menuju ke belakang rumah, sangat luas dan di sinilah kami berkumpul dan inilah tempat mereka berlatih. lebih antik ada sebatng pokok yang hanya biasa penulis lihat dalam cerita Kun Fu terutama Bruce Lee, pokok ini kelihatan banyak tangan inilah batang pokok yang Jet Lee selalu lawan berlatih.

pada penerangan Saudara Fairul telah ramai tokoh-tokoh yang mereka jemput dan hadir ke mari. masya Allahu Akbar penulislah yang tersangat kerdil berbanding dengan semua mereka itu.kerana mereka ada nama dan terakam di persada Malaysia.

sambil menanti kehadiran rakan-rakan yang berazam untuk hadir, penulis memulakan sapa bicara kemesraan untuk mengisi kesunyiaan dengan melontarkan ilmiah yang semampu ada dalam pengatahuan penulis. boleh tahan juga penulis tau.... cuma dah tak ingat apa semua yang terurai dari bicara pada malam itu.

dua trip dijumlah maka jumalah yang ada pada malam ini menghampiri jumlah 40 orang. betullah jika bukan tarikhnya penulis yang tentukan, serasanya Saudara Fairul punya anak buah yang sangat ramai, Alhamdulillah, dan kebanyakan mereka ini adalah memang anak-anak didik Saudara Fairul,,,,, Tahniah semua.... sesungguhnya penulis amat berbangga bilaman mana sudi di jemput hadir dan di beri peluang mengungkap sepatah dua kata, ilmu yang dipelajari dan penulis ajarkan semata-mata inginkan redha dan rahmat hidayah dari Allah swt. Amin ya rabil alamin.

saya bukan sapa-sapa dan tolong jangan nilai dan sukat gred saya.. saya masih duduk di lantai, sambil penulis menepuk lantai beberapa kali.(maafkan saya... konon-konon takut ada yang menduga lah....)

Ada isi berulang yang penulis ulas kembali jua malam ini, terutama dari sembang kami di kedai makan petang tadi. contohnya JB14 ini kalau rajin maka buatlah sebanyak lima kali sehari, kalau malas, buatlah seminggu sekali, malas juga buatlah sebulan sekali, masih malas lagi maka buatlah setahun sekali, dan kalau tersangat malas juga maka tak payah buat pun, tak apa juga.

pada sembang petang tadi saudara Fairul juga ada bertanya sebab dan tujuan JB14 ini diturunkan oleh Allah swt? terkedu terkesima penulis mendengarnya, penulis pun inilah pertama kali menerima soalan seperti ini.... tak dapat jawab ooooooooooooooo

jadik penulis tray test lah cuba menjawapan juga untuk persoalan ini. maka contoh jawapan penulis ialah JB14 adalah kekuatan pusaka Asal atau Asli bagi agama islam itu sendiri, kekuatan untuk berdakwah dan mentadbir bumi sebagai khalifah. dan sebagai tambahan penulis pada tulisan ini. maksud penulis JB14 ini dah ada sejak nabi Adam as.

sebagai tambahan... kekuatan Abu bakar sebagai khalifah kerana di sisinya ada omar, ada usman dan ada Ali, kekuatan pemerintahan khalifah omar kerana di sisinya ada usman dan ada ali, kekuatan khalifah usman kerana disisinya ada Saidina Ali, sumber kekuatan Kekhalifahan Saidina Ali karamahullah wajha tinggal cuma lagi dirinya sendiri maka dengan berdasarkan kekuatan iman, islam dan ihsan serta pakaiannya adalah Abjad yang didalamnya Ada JB14.

Asalnya JB14 adalah kelakuan adam as ketika hendek gerak selapas ditiupkan oleh Allah swt akan roh ke jasad Adam As ini. maka mula gerak adam dengan gerak pertama iaitu jabat pertama (ulu hati) sentuhan hati..

sebelum bernama sebagai JB14, sebenarnya praktik dan namanya tidak seragam banyak lagilah namanya sebelum digelar demikian.. contoh Jabat nur atau Jabat Pertemuan Adam dan Hawa.

sedikit tentang Abjad Pula
PERBEZAAN ANTARA ABJAD DAN TAREKAT
oleh Noor Mohammad pada pada 13hb Jun 2010 pukul 9.55 ptg

ABJAD bukanlah suatu susunan ilmu dan amalan yang dinamakan tarekat. Ilmu dan amal yang benar itu ialah berasal daripada Nabi SAW yang dipanggil 'fadhail amal' atau 'athar sahabat' sebagai suatu hizib untuk diamalkan bagi MEMPERTEGUHKAN IKATAN DIRI dalam UBUDIYAH dan MINTA TOLONG hanya kepada ALLAH. Hizib ialah suatu susunan ilmu dan amal yang sudah dikenalpasti segera makbul doa dan segera ijabah segala hajat. Kalau diibarat buah kelapa, minyak yang telah nyata daripada buah kelapa yang boleh digunakan untuk sebarang hal itulah ibarat hizib.

Inilah ABJAD iaitu suatu susunan ilmu dan amal yang ada sanad dan untaian sehingga kepada ALLAH dan RASUL serta ada rabitah dan wasilah yang benar yang di dalamnya mengandungi berbagai-bagai hizib untuk diamalkan sebagai amalan lazim atau sunat dengan tujuan memperteguhkan ikatan diri dalam ubudiyah dan minta tolong kepada ALLAH.

Berbeza dengan TAREKAT. TAREKAT ialah suatu susunan wirid tertentu yang bersanad yang diwajibkan beramal ke atas diri ahli tarekat sebagai amalan wajib supaya dapat keluar daripada nafsu-nafsu yang jahat kepada nafsu-nafsu yang baik.

Sanad di dalam tarekat HANYALAH suatu susunan ratib yang diamalkan dan mestilah sampai kepada pengasas empunya susunan ratib tarekat tersebut seperti Sheikh Bahauddin an Naksyabandi bagi Tarekat Naksyabandi atau Sheikh Ahmad Ibnu Idris bagi Tarekat Ahmadiah Idrisiah atau lain-lain yang dinamakan tarekat.

Berbeza dengan sanad ABJAD. Sanad ABJAD ialah sanad ILMU dan AMAL. Iaitu sanad agama ISLAM ROHANI dan JASMANI iaitu Iman, Islam dan Ehsan di atas makna sekeliannya dan juzuk-juzuknya yang dizahirkan rupa itu dengan ucapan DUA KALIMAH SYAHADAH. HENDAKLAH DIFAHAMI perbezaan ini sungguh-sungguh supaya tidak disamakan ABJAD seperti TAREKAT.

ABJAD juga bukan amalan wirid berhikmah seperti selendang merah atau lain-lain nama yang berbentuk sihir, istidraj, silap mata atau syakwazah iaitu amalan yang tidak bersanad yang diterima amalan tersebut daripada ULAMA FASIK, AHLI JAHIL, TOK SAMI, AMBIL DALAM BUKU, TERIMA DALAM MIMPI, SAKA KETURUNAN, JELMAAN JIN dan lain-lain yang mesti dijauhi. AMALAN INI KEBIASAANNYA BERSYARAT.

Diadaptasikan oleh : Al Yunusi Media


malam ini malam penuh bererti... insyahallah warga melayu Abjad Sandakan bersama Warga Melayu Abjad Sabah bercita-cita dan berhajat membawakan secara pertemuan khas Tuan guru Ahmad janggut untuk turun merahmati anak-anak muridnya diSandakan khasanya dan warga Abjad sabah Amnya

esok pagi penulis akan bergesa untuk balik ke Ranau dan lusanaya penulis akan bertolak pula kembali bertugas di Labuan. hujung bulan ini akhir kontrek pekerjaan

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback