Friday, October 14, 2011

kembali ke labuan

Berat juga hati penulis untuk berangkat ke Labuan meninggalkan Ibu berseorangan tinggal di rumah usang ini,berat hati juga penulis meninggalkan rakan-rakan sepermainan,rakan-rakan yang sama-sama cuba beralih dari kehidupan yang penuh kepayahan.Hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri.masih merasakan tempat sendiri adalah tempat yang terbaik.

Tahun ini kakak sulung penulis tak balik beraya dirumah keluarga,seminggu sebelum raya kak long diberitakan pengsan semasa bertugas kerana mengelami pendarahan, keretanya pun rosak,entah PJJnya di selangor jadik lagu mana?, kak long memang menerima ujian yang banyak, biasa dan selalunya penulislah yang akan di rujuk. oleh kerana jasa dan hutang mereka dengan penulis memang susah nak bayar uda... jadik malulah kot depa nak habak...

Ibu selalunya amat berat melepaskan penulis bertolak kembali ke Labuan, kira-kiranya selalu Ibu keluar rumah dahulu sebelum penulis keluar dari rumah.. risau juga penulis ternamapak air matanya ibu menitis...

Demikianlah yang mengugah penulis selama tujuh tahun penulis berfikir untuk terus berangankan kehidupan di kampong halaman sendiri..utamanya untuk ibu..

Akhirnya menghampir jua lapan tahun bermuqim di Labuan. Apa pun,,,persoalan atau soalannya,penulis tidak sedikit pun rasa menyesal atau akan menyesali semuanya ini. Ini qada dan qadar yang patuat di imani dan di tempuhi dengan penuh redha sambil mengharap magfirah dan Anugerah dari Allah Swt. jangan sangka beriman jika tidak sanggup menempuhi ujiannya..

Hujung bulan September ini, kontrek kerja penulis akan tamat.Maka nantinya bermula 01hb okteber penulis tidak akan berkerja lagi jika sekiranya tidak mendapat surat tawaran penyambungan kontrek kerja. Jadi standbaylah nak jadik apa-apa..pula


Kini Masuk Lapan Tahun Penulis Tinggal Di Labuan,Baharulah ada Tergerak Hati Penulis untuk Inginkan Bertanya-Tanya Tentang Pengkisahan pasal Sharif Kedah ini,(Maulana Sarif Kedah/Habib Kedah) Itupun Setelah Mendengarkan Secara Langsung Tentang Sesuatu Cerita Dan Peristiwa Yang Sangat-Sangat Akan Dan Sedang Mengoda Jiwa Dan Raga Penulis.

Sebenarnya Tidaklah Jauh Sangat Dari Rumah Sewa Penulis Akan Sebuah Sighnbord,Yang Tertera Padanya Tulisan Berbunyi Taman Sharif Kedah. Barangkali Ini Perumahan Keturunan Dan Pewaris Sharif Kedah.

Dan Selama Dari Mula Penulis Bertugas Di Labuan Ini Tujuh Tahun Lalu,Hingga Ke Hari Ini, Penulis Nampak Dan Membaca Sighnbord Bertanda Taman Sharif Kedah Ini Setiap Hari Kerana Inilah Jalan Utama Penulis Berulang Alik Dari Tempat Kerja Ke Rumah Sewa penulis Di Kg. Gangarak Merinding.

Mungkin Terbawa-Bawa Oleh Ketidak Minat Pada Ajaran Dan Penceritaan Pengkisahan Mandur Sharif Di tempat sendiri di Ranau (Mandur Ladang Getah Di Lebau Manggatal KK) Maka Tidak Adalah Minat Penulis Untuk Menyusuri Dan Menjejak Pemilik Dan Pewarisnya Sharif Kedah Ini. Sorylah Bukan Penulis Memendang Rendah Ajaran Lain….. Memang Tak Tertarik Langsunglah.

Oleh kerana berlaku satu Peristiwa Yang Sangat-Sangat Mengoda Jiwa Dan Raga penulis, yang mana kaisah Tersebut terjad dan Berlaku pada Satu Malam Di Pertengahan Bulan Syawal Yang Lepas,Yang pada masa itu Aku Dan Si Dia, Serta Dua Lagi Keluarga Ustazah Hadir Makan Malam Di Suatu Tempat… Dekat Juga bah Tempat Ini Dari Perkampungan Rumah Sewa Penulis.

Penulis Pun Tak Tahu Sempena Apa Gerangannya Yang Boleh Mendorong Aku, Si Dia Dan Dua Keluarga Ustazah Ini Dapat Sama Meraikan Suasana Makan Malam Pada Hari malam Itu. Tak Kanlah Majlis Perpisahan Kot?Nak Pisah-Pisah Apa Pula? Aku Ja Yang Terhege-Hege Dan Melebih-Lebih suka Kat si Dia, dahlah Muka aku Tak Malu,,,

Kerana Setakat Aku Gila Sekarang,Tak Ada Pun Bukti Yang Si Dia Ada Belas Kesihan Kat Aku.. Dibelasanya Aku Adalah,,, Orang Lain Dapat Ja Ajak Si Dia Keluar,Yang Aku Sory Lah…… Keluar Isi Mata Dan Tulang Mata Menangis Pun Kompom Si Dia Tak Di Bagi Harapan Punya.

Dengan Abang Trafik Terkenyit Matanya,Main Mata lagi tau,Padahal Dengan Aku,,, Haram Sekali Pun, Tak Pernah Aku Nampak dia Kenyit Mata, Mananya Aku Tak Cemburu..... Kalau Aku Bukan Ustaz Mahu Juga Aku Cuba Try Test Terjun Di Jambatan Labuan- Menumbuk Adakah Si Dia Terharu Atau Tidak? Nauzubillah

Uiiiiiiiii Na,,,, Cubalah Fardu Taqdir, Tiba-Tiba Si Dia Sudi Berkata “Cubalah Mengurat Saya kalau dapat …..” Pun Bangkali penulis Dah Boleh Pengsan Beberapa Hari Kerana Terkejut Mendengarnya....

Ini Tidak… Ayatnya Apa tau..? Ayat Power Gila “Di Hatiku Memang Ada Seseorang,Tapi Saya Tidak Akan Bagi Tahu ustaz Sapa Lelaki Itu….tapi bukan orang sini,, Cukuplah Di Sini Sahaja Ustaz …. Cukuplah Sampai Disini Sahaja Ustaz ” Mulutnya Memang Leser…. Tapi, Entah, tuhan sahaja yang tahu Macam Mana penulis Berhadapan Dengannya Oooooooooooo.. Allahu Akbar

Radar Perasa Aura penulis Pun Rosak terik Kalau Berhadapan Dengan Si Dia ani. Jadi Memang Sungguh Dan Benarlah… Para Penting Dan Fungsi Factor Seorang Perempuan Di Sisi Lelaki,,,,,,

Pada Bulan Sawal Adanya Hari Untuk Berhari Raya,Padanya Hari Untuk Berhari Raya Adanya Solat Sunat Dan Sunat Pula Untuk Bermaaf-Maafan, Dan Pada Hari Untuk Bermaaf-Maafan Itu Adanya Hari Rumah Terbuka Untuk Mengeratkan Sillaturrahim, Maka penulis Anggaplah Demikian Pula Pada Sudinya Hadir Si Dia Dan Dua Lagi Keluarga Ustazah Itu. kerana Kita bersama Menyambut Hari Raya tertunda Dan Mengukuhkan Rantaian Silaturrahim. AMIN

Kalau Di Pihak Diri Sendiri penulis Pula Tentulah, Kalau Si Dia Sudi Hadir Dengan Pengatahuannya Yang penulis Pun terhege-hege Nak Hadir Sama, Kenapalah penulis Tidak berSangatan Beria-Ria Untuk Hadir Sama. Peluang Bukan Selalu Datang Bah.. Kerugian Besar Pada Diri Ini Kalau Mahu jual mahal.

Apa Pun Maksud Kehadiran Kami Pada Malam Itu, Mudah-Mudahan Allah Swt Balas Sebagai ganjaran Kebajikan Yang Berguna Pada Diri Dan Keluarga Kami.

Dan berganda Keuntungan Penulis Hadir Pada Malam Tersebut,Di Semarakan Lagi Dengan bermacam tajuk Penceritaan Pemilik Gerai Tempat Kami Menjamu Salera ini. Sesungguhnya Pemilik Gerai Sangat Santai Walaupun Berjubah Dan Berkopiah Putih,sangat Mudah Menyapa Dan Bermesra Dengan pelanggan. terutama dengan kami pada malam itu.

Setelah Bertanya Beberapa Soalan,Pemilik Gerai Meneruskan Penceritaan Berbagai Topic Permasalahan Dan Perkhabaran yang telah berlalu dan selagi akan Mendatang. Dan Sesungguhnya Penulis Sangat-Sangat Teruja Dengan Satu Pernyataan Yang Serasanya Penulis Sanggat Boleh Berbangga dan boleh berkongsi Bersama dengan Si Dia.

Pernyataan Dan Perkhabaran Ini Memang Sedia Maklum Bagi Penulis, kerana penulis Telah Mendengarnya Sejak Beberapa Lama Terdahulu. Cuma Pendedahan Pemilik Gerai Lebih Sedikit Menunjukan Identity Dan Gambaran penceritaan tersebut. Apakah Tidaknya Ayat Ini Kemudian Penulis Pergunakan Untuk cuba Mengoda Si Dia… Astagfirullahal Azhim

Penulis orang pergunungan merempat di halaman orang kerana taqdir mencari dan ingin menemui sesuatu.....

Ayat Dan Pernyataan Yang Digunakan Oleh Pemilik Gerai Sedikit Sebanyak Memang Telah Mengoda Penulis, Tentunya Penulis Telah Bersangka Diri, denganya Penulis berasa Ada Peluang Untuk Itu. Cuma Penulis Sedikit Kaget Bilaman Pemilik Gerai Tersebut Menisbahkan Perkataan Dan Pernyataan Tersebut Pernah Dan Ia Adalah Ucapan Tuan Gurunya Iaitu Yang Bernama Sharif Kedah.

Secarah Ilmiah Penulis Terditik Ada Sedikit Ganguan Penerimaan, Berguru Dengan Sharip Kedah,Pada Hal Pemilik Gerai Pada Sangka Dan Nilaian Penulis Menyangkakan Umurnya Tidak Padan Pernah Berjumpa Dengan Sharif Kedah…

Maka Bermulalah Pencarian Penulis Berkaitan Dengan Sharip Kedah..cari di internit dulu (sedang dalam pembikinan Sharif Kedah pada Versi Abjad Sabah)

Dalam teks Sejrah Malaysia, Hanya Sharip Mansur Bersaudara Sahaja Yang ada Tercatat Dalam Lipatan Sejerah Kerana Menentang Pendudukan British Di Serawak.

manakala Mandur Sharip Dan Sharip Kedah Banyaknya Penulis Dengar Dan kutip serta Dapati Hanya Melalui Cerita Mulut Ke Mulut pencerita.

Kenapa Pada Nama Mereka Ada Nama Sharip? Adakah Itu Gelaran? Pangkat? Atau Keturunan.

bertanya dan bertanya Penulis makin Terpanggil Untuk Menjejak Maklumat Pengkisahan Tentang Sharif Kedah Ini lebih dari Dikerankan Dan Bersebab Selapas Mendengar Sebuah Ungkapan Per Ramalan Yang Sangat Menguja Jiwa Raga Penulis Bila Mendengarnya...

Penungkap Ini, yang Menyatakan Ungkapan Yang Dilafazkannya Itu Adalah Ungkapan Gurunya Yang Bernama Sharif Kedah. Sahrif Kedah? Siapakah Dia pemilik gerai ini Yang Sempat Berguru Dengan Sharif Kedah. adakah Pemilik Gerai itu pewaris ajaran Sharip Kedah yang sah?

Atau Berkemungkinan Juga Sharif Kedah Ini Masih Hidup? Atau Yang Lebih Diterima Akal Ialah Sharip Kedah Ini Masih Muda atau Sharif kedah ini Bukan Sarip Kedah Yang akan Penulis Cuba Menjejak Kisahnya.

Dan Selama Ini Penulis Tidak Ambil Kisah Bilamana Segenap Aliran Cuba mewar-warkan pengkisahan seumpama ini semata-mata Untuk Bertapak Di daerah Ranau, dan dengan Dikerana Untuk bertujuan sebagai Sebuah Matlamat Dan Disokong berdasarkan Sebuah Kisah firasat Yang Penulis Merasa Amat bersangka Berkemunggkinan Hanyalah Mitos Semata-Mata.

Semua Jenis Aliran yang hendak bertapak di Ranau, hampir bersekutu Menceritakan Kononya Daerah Ranau Ini Akan Menjadi Satu Pusat Perkembangan Dan Kemajuan Ketamaduanan Masyarakat Islam suatu hari nanti...

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback