Saturday, March 26, 2011

Outrece…..

Bila mula memandang jadual kursus Latihan Fasilitator Manuel Islam & HIV/ AIDS yang akan berlangsung selama 2 malam 3 hari, penulis terfikir sesuatu bila melihat slot Autrece. Satu tulisan Benda baru rasanya. Baru ini kali penulis melihatnya, Adakah ini pendidikan jasmani? Senam robik? Atau lumba lari?

20hb mac penulis menyeberang ke Labuan dengan menaiki fery wawasan perdana jam 4:30 petang. Semasa bersembang dengan rakan-rakan memang dah masuk topic bab kursus tiga hari ini yang kononya akan sampai ke 9:30 malam , Cuma kira-kira konon penulis amat berasa selamat, yakin sangat tidak tersenerai,mana mungkin penulis akan terlibat dengan kursus seperti ini. Pasti orang lain yang kena.. la la la.. penulis pula yang kena rupanya.

Nak kongsikan cerita masa di atas fery. Fery ini dulu, Oh … ya, Fery wawasan ini jauh beza bentuknya dengan fery Pulau Pinang, wawasan perdana ini mempunyai tiga tingkatan, tingkat sebelah bawah sekali adalah untuk pelbagai jenis kenderaan, tingkat tengah untuk tempat duduk penumpang dan ada kemudahan jualan makanan ringan dan kadang ada penghawa dingin dan banyaknya hari tak ada hawa dingin, tapi yang utamanya susah mencari tempat duduk kalau sedikit lambat, jadi bolelah lepak di bahagian atas ketiga, yang memang terdedah kepada pancaran matahari.

Di bahagian atas fery ini semacam ruang legar sahaja, kalau nak duduk juga kena ada lapik, kalau tidak…. Mesti warna pekaian akan bertambah warnya. Di bahagian ini juga kita boleh melihat berbagai-bagai bentuk aksi, perangai, kelakuan dan fesyen yang diiklankan oleh para penumpang. Baru-baru ini di atas fery,penulis melihat balik aksi budak-budak memperagakan tarian Breck Dance mickel Jakson..wah… wah penulis ingatkan, lagi tarian shuple budak-budak, tapi bila sampai bab kepala dibawah memusing barulah teringat zaman muda penulis lagu kegilaan remaja masa itu Bad it dan thirele oleh mickel Jakson.

Bab budak-budak lelaki isap sigup atas fery ini, kira pandangan biasa, yang jangal sikit, perempuan yang dok selamba sahaja isap sigup. Dan cuple yang romantic tak sedar dan tak peduli orang ramai lalu melalu dan tertumpu mata memandang kearahnya.. kang ku sepak baru tahu… yalah penulis pun pandai rasa cemburu tahu….. memang social remaja semakin mencabar. Rasa tercabar tapi tak dapat mencabar… mudah-mudahan Allah berikan petunjuk dan kekuatan kepada kita menghadapinya. macam mana cara yang terbaik untuk berhadapan dengan mereka ini?

Malam khamis Penulis baru balik dari slot outrace Latihan Fasilatator Manuel Islam dan HIV/ AIDS sekitar jam 11.00 malam. Sempat juga penulis singgah di destinasi terakhir kami hari dan mala mini sebuah kedai makan yang beroperasi di jalan kampong Muslim,kumpulan kamilah yang terakhir sampai barangkali, selepas selasai autrece yang mungkin pada bengkel esoknya baru akan dibentang oleh setiap kumpulan masing-masing akan postmortemnya.

Slot bertemu seru ini di kendalikan oleh Ustaz Kamarudin dari NGO UNGGAS dan LANDAS, dan dengan kerjasama dari Tuan Haji Anur penceramah Pemadam Sejak 1986 dan pengerusi saudara baru Labuan, nampaknya langkahan kumpulan seramai tujuh ini sedikit sumbang, sebagai pengalaman pertama bagi setiap peserta.

Barangkali semua pub atau pengusaha kedai minuman keras pada malam ini sedikit kelangkabut, akibat pergerakan kumpulan autrece yang tidak berepa kemas,macam satu serangan… dan bayangkanlah sekumpulan gadis-gadis bertudung meminta izin masuk kedalam pup? Siapa mahu kasih masuk oooooo?

Sebenarnya kumpulan yang penulis terikut ini Berjaya untuk masuk dalam sebuah pup dengan bantuan impomer. Cuma bagi penulis amat berat memerhatikan rakan kumpulan perempuan yang mana amat-amat teringin untuk melihat suasana dalam pub, peluang itu kami abaikan kerana merasakan tahap keselamatan tidak terkawal lagi. semua impomer telah mengsyaki sesuatu. Risau adanya ceking IC oleh pihak imegrisen

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback