Saturday, February 19, 2011

rasa terpangil,.. tak le offerkan diri

Bila menulis ini berkemungkinan besar akan berlakunya pengulangan dalam cerita dan dalam pengkaisahan serta pencontohannya. Ini memerlukan satu daya kekuatan ingatan untuk meminimakan hal itu dari berlaku, tak syoklah kalau cerita dah basi di masih di hidangkan,kalau dah kitar semula mungkin ada gaya baru… Cuma kalau copy dan pelagiat kerja orang kena tanggungjawablah sikit kan? Akunlah kalau yang aslinya karya orang lain…

Penulis kalau dalam keadaan waras maka waraslah tulisan, maka kiranya penulisan dalam masa ceca merbah demikianlah jadinya tulisan itu, mana-mana tulisan yang berat dan menimbulkan kurang senang penulis bersedia memohon maaf dan bersedia Mengeditnya kembali. Terima kasih..

Mana kala untuk fakta atau ulasan penulis yang lemah silakan lampirkanlah pautan atau blog yang lebih kukuh faktanya atau ulasanya untuk memudahkan penulis dan pencari perbandingan merumuskanya.

Berada di Labuan, salah satu tempat Penulis biasanya Melepak ialah JJ corner, salah satu dari deretan kedai Makan India di wilayah Labuan ini, tumpuan ramai dan sesekali kalau penuh, lepaklah penulis di Al- Farish kedai indialah juga, penulis ingat di daerah sendiri Ranau pun banyaknya resteron yang di miliki oleh orang india ini.. tidak tahulah petua apa mereka pakai berniaga ini.. maju dan terus berkembang ke Serata Pelusuk Melaysia..

Di JJ corner para petugasanya semua ramah mesra hendsom tara sharul khan kah atau serupa hero penjenayah samsing wayang Tamil sama juga ramahnya menyambut pelanggan yang datang serupa macam dia kenal betul semua yang datang,, geng penulis semuanya dipanggilnya aji… mau oder apa aji ? ambil oder ramai-ramai pelangan pun tak pakai nota punya, bila dapat oder main jerit-jerit saja sesama sendiri jarang pula miss.. kuat betul ingatan diorang ini…..cemburu takkan tak ada amalan menu tradisi… penguat ingatan..

Idea penulis tersekat.. sekejap nak baring-baringlah dulu, mana tahu bole lelep qada tidur… hampir- hamper nak terlelap bunyi pula handpon.. sapa la ni ??? N0 semananjung… ha ni nak jawab pakai sleng semananjung ni… Helo…. sembang-sembang rupanya Ustaz Din yang rekomkanya kepada penulis (satu kepercayaan amanah rupanya) penulis ada di labuan tak ada masa ke Sandakan tempat adik penelipon, urusan ini penulis terima disangkanya penulis ini makan gaji dengan kerja bomoh taklah saya ni ehem…….

Dan Penulis pasingkan kepada saudara setiusaha untuk urus ikhtirkan ( maafkan penulis banyak kali memberatkan) bawakan saudara Tasrif dan (si tukang paip) bomoh pun bukan ustaz pun bukan, untuk semantara mudah-mudahan berkat..

Untuk perkara ini penulis memang tak Experian Cuma tidak malu mencuba dan tidak malu mengakui tahap mana sahaja kemampuan. Senangnya suruh ja terima dan ambil windosnya OS talqin kalimah syahadatain. Software yang serasi denganya kemudian-kemudianlah installkan.

Semalam masa ikut kursus bengkel Rancangan pengajaran harian mata pelajaran sejerah, Ustazah Adibah penyelia pelajaran ada juga sempat mengkaisahkan masalah dan pengalaman pengurusan sekolah SRAI ini dan Tambah Pula dengan Sekolah Menangah SMA MWAIP ini dari pendaftaran hinggalah masalah bangunan penempatan semantara di Asrama Perempuan DI SMS Labuan, Esok katanya mahu buat perjumpaan dengan pelajar perempuan kerana uuuuuuu naaaaa ……. belah lelaki OK sikit ni katanya, belah perempuan yang keras kerana bila blok bangunan ini lama tak guna memang ada yang mengunakanya katanya .. dan demikianlah masalah yang di hadapi oleh mereka itu, seram berdiri juga bulu ruma penulis mendengarnya…

Katanya lagi ada budak baru datang dari Ranau Sabah yang boleh melihat dan berkomunkasi dengan mereka, dan menurut Budak ini “banyak betul benda - benda ini berkeliaran terutama di tingkat Atas kamu buat majlis di tingkat bawah yang ada sikit sahaja.” Untuk komenter awal penulis budak ini masih Khilaf kiranya melihat semuanya seakan merupa keadaan manusia biasa di layar perak… kirannya anda ada melihat tayangan wayang Indonosia contohnya siri cerita Mak Lampir mungkin ada faedah untuk ilmiahnya dalam realitinya alam mereka…. Itulah. Dengan Sanggup tak sanggup melihat wujud mereka dengan wajah rupa asli asal kejadian mereka…..

Hati ada rasa terpanggil juga untuk mencubanya,(mudah-mudahan ini bukan sifat megah), oleh kerana ADAB maka jangan menawarkan diri!!!! Tunggu kena offer Bukan pasal jual mahal, ikhtir dari kita kesempurnaannya adalah izin Anugerah Allah swt.. penulis bersedia membantu dan ingin menyumbang kerana semuanya adalah atas nama JABATAN dan SEKOLAH LEBEL AGAMA yang tercinta ini …

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback