Monday, January 25, 2010

Satu hari ketika sedang Ahmad bermain-main dengan kawan-kawanya di kawasan rumah pengasuhnya Ummu Aiman, datang seorang lelaki lalu menanggkap Ahmad,kemudian lelaki itu membelah dada Ahmad dan mengeluarkan hatinya . lalu lelaki itu membasuh hati Ahmad dalam sebuah bijana diperbuat dari permata ,selasai lelaki itu membasuh hati Ahmad. lelaki itu memasukan kembali hati Ahmad , selasai lelaki itu memasukan hati Ahmad. Ahmad pun bangun kembali dan berlari bermain-main dengan rakan-rakanya. Peristiwa itu disaksikan oleh Ummu Aiman dengan penuh rasa ta’ajub. bila Ummu Aiman sedar dari tergama barulah di tangkapnya Ahmad dan diperiksanya dada Ahmad, lalu cepat-cepat dihantarnya Ahmad kembali kepada ibu bapanya dan di ceritakanya kaisah apa yang telah berlaku tadi. Apakah Abdullah bin Abd. Mutalib sebagai bapa dan Aminah Bte Wahab sebagai ibu percaya tentang apa yang dikaisakan oleh Ummu Aiman itu ? Aiman tak kisah…..

Saya pun tidak kaisah berapakah umur Ahmad pada ketika itu? Kerana dari kisah ini saya mahu melontarkan lagi satu soalan bodoh, kenapa bukan kepala yang dibelah? Kenapa Bukan otak yang di basuh? Kan Fikiran dan ilmu pengatahuan yang di Agung-Agungkan ada di Otak? Melainkan adalah cerita kisah di atas itu ciptaan dan rekaan Ummu Aiman semata-mata. Adakah Aiman tak kisah?

Jumuhur Ulama Menyatakan bahawa kisah tadi adalah diantara peristiwa luar biasa yang berlaku kepada Ahmad sebagai persediaan untuk penerimaan wahyu. Ahmad dikisahkan juga tak sekolah dan tak pandai menulis dan tak pandai membaca,Biarpun Ahmad dari keluarga bangsawan Arab Quraiysh, Kenapa Ahmad tak sekolah? Atau time Tu belum ada tadika ? Rumah Ummu Aiman itu rasanya macam Taman Asuhan kanak-kanak Kan? Macam mana Aiman?

Zikir pada dasarnya dapat membersihkan hati. Takkan nak tunggu lelaki di atas datang membelah dan membasuh hati pula ? Jadi apalah saja salahnya ini sebagai bekalan kebajikan akhirat saya, berdakwah dahlah tak mampu,mengajar pun tak ada masa sudah. Harta untuk diwakafkan pun tidak ada.

Itulah anggapan saya, marilah bersama-sama membersihkan dahulu hati…

رَبِّ
Ya Allah..

اَشْرَحْ لِىْ صَدْرِى

Hiaskanlah hatiku…

وَيَسِّرْلِىْ اَمْرِىْ

Permudahkanlah perjalanan urusanku…

وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِى

Bukalah simpul pengikat lisanku…

. يَفْقَهُوْ قَوْلِىْ

Agar mereka memahami pertuturanku…

Amin Ya Rabil Alamin

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback