Sunday, January 10, 2010

CERITA KITA AJA...

Salam satu malaysia. sayapun terharu dengan situasi yang melanda kita hari-hari sekarang.tugas mentadbir negara bukan satu yang dapat di angan-angankan,saya tidak menyentuh hal sesensitif begitu walau sebenarnya sedap dibicara di kedai-kedai kopi... biarkan mereka..

Bahan saya ini, berkaitan dengan masyarakat kita, terutamanya masyarakat kami di Ranau Sabah .yang dikaisahkan menerima kedatangan islam melalui seorang yang dapat menzahirkan sesuatu yang jarang berlaku ketika itu.satu masa sebelum kedatangan bentuk agama.

Saya beranggapan masyarakat saya tidak menerima dakwah islamiah secara formal Cuma menerima islam melalui aliran kepercayaan *kebapaan*, dan mereka beranggapan apa yang mereka tertarik itu dan pelajari adalah ajaran islam yang lengkap. Lalu setengahnya beranggapan ajaran yang disebarkan kemudiannya adalah tak lengkap dan langsung tidak menerimanya , ada pula yang beranggapan apa yang mereka pelajari itu adalah isi dan yang kemudian-kemudian ini adalah kulit sahaja. Kemudian ada yang lebih hebat lagi mendakwah sebanarnya Al-Quran itu ada 40 Juz. Dan yang 10 Juz lagi itu ada pada mereka nauzubillahminzalik.

Pemikiran dan sangkaan ini sukar untuk disangkal apatahlah lagi diubah….siapa yang berani? Silakan buka langkah…. "saya lebih dulu makan garam....", "inilah yang membesarkan kamu....", itulah ayat yang biasa didengari oleh genarasi saya.Biarpun Saya lahir dan dibesarkan dalam keadaan ini saya tidak minat, bukan saya tidak beradat, walaupun sering tercarik adat, Cuma dalam naluri saya, keinginan untuk memahami dan mengatahui apa yang tersirat dan tersurat dalam sesuatu upacara itu berani saya utarakan.. kena marah juga... apa lagi dituduh antilllaaaa...saya selalu berfikir apa yang saya akan dapat kalau saya ikut? Dan apa yang saya rugi kalau saya tidak ikut? Bapa saya dam gengnya selalu marah-marah

Oleh kerana masyarakat saya ketika itu belum beragama *pagan* jadi saya beranggapan kebudayaan dan kepercayaan mereka masa itu lebih kuat pada *pated* dan upacara ini kemudian dimasukan kedalam acara aliran kepercayaan. Dan saya merasakan amalan yang dibawa oleh Mandur Sarif *saya tidak ada pun catatan berkaitanya Cuma mendangar cerita dari mulut ke mulut*tidak mencapai tahap yang sepatutnya kerana beliau tidak lama mengajar, tambah lagi anak-anak murid kemudiannya gagal menguasai bacaan Al-Quran. Solat pun tak mau.. puasa pun tiga hari… sembelih pun kerana makhluk dari gunung di hantar lagi ke gunung kinabalu bertambah-tambahlah jumlah makhluk di sana… tu yang saya tak berani naik ...

Bila Mandur Sarif kembali ke bumi Indonesia. Siapa pengganti ? mulanya Bapa Ali *Kg.Lohan -ini rasanya saya tidak sempat bertemu tapi warisnya masih ada dan ada Seorang di Sook Keningau lupa namanya- Arwah ni sempat lagi saya bertemu dan sempat mendengar sedikit lontaran idea ,biarpun telah hilang penglihatan zahirnya tetapi penglihatan rohaninya mengkagumkan juga saya, waris-warisnya pun mungkin masih banyak. Yang pangkat abang ramai saya jumpa cuma jarang sudah boleh jumpa yang tahap tinggi. Sekarang peminatnya berkurangan, berselindung dan jarang menonjolkan diri. Kalaulah saya penyababnya adakah dikira salah.. ? perasan .. alah.. orang lain yang mulakan saya sambung ja..

Sebanarnya disinilah perkaranya mulai kita bercerita * rina'ait* sajin* pated* dalam meraih sesuatu dari persaingan, mulalah benda-benda ini mengambil tempatnya. Siapa berani kata benda-benda itu tak beri respon! Try kacau… .amalan bapaan ini digabung dengan kepercayaan dulu-dulu seperti pated maka ia menjadi lebih power gila… *apakah sebenarnya yang boleh kita lihat di sini?

Sedar atau tidak sedar , percaya atau tidak percaya. Ambil tahu atau tidak. .. akhirnya kita mewarsi sesuatu dari keturunan darah kita. Serasi atau tidak, suka atau tidak, nak tak nak. Benda itu mengikut kita setiap masa. Ada masalahkah? Kalau anda tidak bermasalah dengan benda ini syukurlah.. kalau anda ada masalah dengannya sabar, sabarlah dan carilah ikhtiarlah..


BADAL SABAH

2 comments:

  1. besar sungguh saham yang diberikan oleh Mandur Sarif sehingga sampai sekarang pengikutnya mempertahankan adat yang tidak tahu asal usul itu.
    BIAR ADAT TERCARIK,JANGAN SAMPAI AKIDAH ROSAK!!!
    bersama-sama kita menegakkan Islam sejati.
    *K*

    ReplyDelete
  2. blh sy tahu lebih lanjut mengenai amalan ni?..sy berminat utk mengkaji..plz inbox me at uwant_ann@yahoo.com...TQ

    ReplyDelete

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback