Tuesday, June 5, 2012

Hadis sebagai Kata Pengantar Al-Quran

Agak lama juga tidak ada post bersebabkan masalah taknikal mungkin adanya percubaan untuk menceroboh. penulisan ini saya telah poskan di tempat lain sebelum ini kerana masalah tersebut.

PERBISA Adalah Meden Awami Dalam Facbook, Kebetulannya Saya Hanya Antara Yang Dijemput Menjadi Pentadbir Oleh Penciptanya. Penciptanya Pun Kenalan Saya Di Alam Facebook. dan juga pengikut Blog Abjad Sabah ini. seorang anak muda yang giat turun ke lapangan sebagai pendakwah bebas. tahniah.Mereka Pengiat Dakwah Mudah-Mudahan Akan Ada Masa Di Ketemukan Dengan Mereka suatu masa nanti.

pengalaman Saya dalam menyentuh dan Juga Antara Yang Suka Ambil Bahagian Pada Bab-Bab Yang Berat dalam PERBISA. Sehingga Pernah Berhadapan Dan Di Hujani Dengan Hujjah-Hujjah Nakliah dari mereka orang-orang muda. walaupun kekadang Macam Berpakat Pula Mereka.. Mengenakan Saya.( Sehingga Sekarang Saya Masih Ada Mengingati Nama-Nama Itu) Tidak Mengapa Mereka Tidak Kenal Saya Dan Saya Tidak Mengenali Mereka... Biarpun Ada Beberapa Penyampuk Yang Tidak Sedar Diri.. Yang Tidak Selayaknya Mencelah. Bagi Can Lah... Ini Ilmiah Ilmu..

Sehinggalah Satu masa Lagi Usrah Dimajukan Untuk Berdiskusi Khas Bagi Mereka Yang Ada Asas Agama. Jadi adalah yang patutnya Patutnya Dipelawa Di Sana. Tapi Entah Kenapa Juara-Juara Masa Lalu Yang Menyekat Saya Tidak Mencelahnya.... Takkanlah Satu Geng Pula.. Diorang Itu. Macam Mana Melawan Hujjah Nakliah Ini Agar Tidak Dilihat Menolak Dalil Nakli?

Maka Saya Pergunakan Kekuatan Akliah Juga lah Kan? walaupun ini adalah amalan kaum DAHRI pada Zaman Himad. Sebenarnya Petikan Kata-Kata Dibawah Ini Sudah Lama Saya Kutip, Sejak Mula Melihat Post Cutangel Midic Helmi. Tapi Tidak Tergerak Hati Untuk Mengeditnya Dan Postkannya. Sila Baca Dan Renungkan Bersama.

1-Bagaimana Anda Tahu Quran Adalah Perkataan Allah? Yang Memberi Tahu Anda?
2-Mengapa Anda Percaya Orang Yang Memberi Tahu Kepada Anda?
3-Bagaimana Anda Tahu Jika Dia Tidak Berbohong Kepada Anda?
4-Bagaimana Anda Tahu Ia Telah Diturunkan Kepada Rasullah SAW?
5-Bagaimana Quran Turun Dari Rasulallah SAW Sehingga Anda Terima?
6-Bagaimana Anda Tahu Ia Adalah Sahih?
7-Anda Boleh Merujuk Kepada Ayat Yang Disebut Allah SWT Akan Melindungi Quran Daripada Gangguan Sedemikian. Tetapi Bagaimana Anda Tahu Ayat Ini Dari Allah?
8- Yang Memberitahu Anda?
9-Mungkin Lain Atau Tidak?
10-Apakah Surah Pertama Diwahyukan? Bagaimana Anda Tahu Ia Adalah Surah Pertama?
11-Adakah Al- Quran Ada Menceritakannya?
12- Atau Anda Baca Dan Terus Faham. Bagaimana Kepada Anda? Mengapa Anda Percaya Dia? 13-Jika Al-Quran Tidak Di Tulis. Bolehkah Anda Membacanya?
14-Jika Tidak Ada Orang Membacakan Untuk Anda, Adakah Anda Reti Membacanya?
15-Bagaimana Anda Mendedahkan, Bahawa Jibril (Malaikat) Yang Bacakan Kepada Rasulallah? Yang Memberitahu Kamu? Ia Tidak Ditulis Dalam Al-Quran?

Dan Sebagai SISIPAN DARI SAYA.

Antara Peri Pentingnya Hadis Kepada Al-Quran. Ialah Di Kerana Akhir Zaman Ini Sudah Terlalu Jauh Dari Era Pendakwaah An Rasulallah Saw. Maka Secara Langsung Di Akhir Zaman Ini Hadis Rasulallah Saw. tetap Menjadi Rakaman Kata Penghantar Rasullallah Saw Terhadap Al-Quran. untuk memudahkan kita memahami dan beramal dengan moduel menual kehidupan. Jadi Tidak Salahlah Kalau Kita Beranggapan Orang Yang Menolak Hadis Nabawiah . Maka Sesungguhnya Orang Itu Juga Telah Menolak Rasulallah Saw.

Sebagai Utusan Allah Swt Yang Bertugas Menyampaikan Al-Quran Sebagai Panduan. Nauzubillah.. Al-Quran Diwahyukan Kepada Diri Rasullallah Dan Wajib Disampaikan Kepada Umatnya. Rasulallah saw Yang Paling Hampir Untuk Menunjuk Ajar. Tapi Kini Telah Meninggalkan Kita Selama 1456 H, Jadi Hadis Nabilah Yang Masih Ada Sebagai Penolong Untuk Memahami Dan Mentafsir Al-Quran.

wajib kita menerima Agama Islam ini menerusi Rasulallah saw. demikian juga wajib kita menerima Al-Quran ini melalui Rasulallah, tapi apakan daya.. Rasulallah telah meninggalkan kita, cuma yang ada adalah Sunahnya. disinilah adanya keperluan untuk bab salasilah sanad dan rabitah.

# jadi ini ada soalan-soalan bodoh... kata mereka.. kenapa kita perlu percayakan kitab al- Quran sedangkan ia di turunkan Khusus kepada Nabi Mumammad S.a.w? Malahan kita juga tidak pernah jumpa dengannya, jadi mengapa perlu kita perlu menerima Ajaran yang di fardu ke Atas orang lain?

Melainkan Ada Lagi Yang Secara Halus Masih Ingin Mengaku Sebagai Rasul Yang Boleh Mentakwil Al-Quran Mengikut Kata Suka Hatinya? Maka Hukum Wajib Memerangi Mereka... ( Maksud Memerangi Disini Tidak Semestinya Menggunakan Senjata.. Memadailah Dengan Peperangan Berbentuk Ilmiah.. Hujah Atau Debat...)

Satu Riwayat Menyatakan.. Aku Tinggalkan Kepada Kamu Dua Perkara, Yang Denganya Kamu Berpegang, Tidak Akan Sesat Selama-Lamanya Iaitu Al-Quran Dan Hadis Sunah Nabi Ila.... Akhir Ayat..

Hadis Palsu, Hadis Dhaif Atau Hadis Maudhu Kita Letak Bicara Kemudian. Tidak Menganggu Gugat Kekuatan Sunnah.Tetap Sebagai Hadis itu adalah Perkataaan Dan Perbuataan Rasulallah. Dirakamkan oleh orang lain Sebagai Pengucapan Dari Seorang Lelaki Merdeka Yang Dilantik Oleh Allah Swt Sebagai Penyampai Wahyunya Kepada Seluruh Umat Manusia.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback