Monday, April 16, 2012

Sembang-Sembang Malam

Satu Petang semasa Dalam Perjalanan Pulang Dari Tempat Bertugas, Saya Menerima Panggilan Dari Mejer Jo. Yang Bagi Tahu Nak Datang Rumah Lepas Solat Isyak, Wadduh…. Ada Boking Gelanggang Main Futsal Pula Malam Ini. Macam Mana Ini???? Tidak Dapat Beraksi Lah malam ini. Isss….. Isss……… Isss.

Apa-Apa Pun Saya Jawab Ok Sahaja. Insayahallah Malam ini Saya Tunggu Di Rumah. Dalam Otak Saya Tentu Saudara Hafiz Pun Ada. Nak Di Jadikan Cerita Malam Tersebut Cuaca Ada Sedikit Hangat Jadi Baju Saya Letak Bahu Saja. Berpeluh sangat Badan. Nanti Depa Mai Baru Nak Pasanglah.

Sambil-Sambil Menunggu, Saya Mengadap Laptop Gatal Jari Nak Main Solitaire, tahap saya Ini Saja Benda Yang Saya Bole Hadap. Bila Dengar Bunyi Kenderaan Saya cuba Mengadap Di Pintu Rumah. Adoi… Malumya Saya. Tak Pasang Baju Lagi. Saya Menerima Kunjungan Ziarah Mejer Jo Dan Isterinya. Selamat Pengantin Baru Mejer Jo. Lambat pula diucapkan

Bersama Mejer Jo Ada Sepasang Suami Isteri , Dan Seorang Jejaka Bujang. Makin Rimas Saya Dibuatnya. Tapi Inilah Tugasan Wakil Guru. Juga Tugas Ustaz. Juga Kewajipan Melayan Tetamu.. Saya Melayan Seadanya. Nak Malu Macam Mana Pun. Ini ibadah Saya dalam Tugasan.. Tugas… Tugas…. Alhamdulillah Semuanya Adalah amal kebajikan…

Faham-Faham Saja Lah Rumah Saya Ini Tidak Ada Apa-Apa. Kesihan Saya Melihat Mereka Tidak Selesa Merasai Duduk Di Lantai Simen. Dah Lah Exfired Tikar Getahnya. Kalu ada permaidani tak lah mereka Sekajap Pusing Sini, Sekejap Alih Kesana.. Tambah-Tambah Hidangan Minum Pun Tak Merasa, Belum Ada Yang Dapat Menolong Menyediakan. Oooooooo Lupa Pula Saya,.. Kalau Ada Pun Macam Mana Nak Minum. Hanya Ada Dua Biji Cawan Tersedia Didalam Rumah Ini.

Pasangan Suami Isteri Ini Khabarnya Akan Posting Ke Kuantan Pula. Si lelaki telah bertugas Di Labuan Lebih Kurang Lapan Tahun. Hobinya Memancing Dan Memang Gila Memancing Mana Lagi Tempat di Labuan yang Belum Di Redanya? Dan baru balik memancing di pulau ……. Di sabah.

Orang Bujang Yang Bersama Mereka Saya Dengar Macam Di Lagau (Panggil) Black. Teringat Saya Dengan Rakan Sekolah Dan Rakan SeAsrama (RUMAH PUAKA Nama Asrama Kami ) Nak Diulang Cerita Black Ini Bapanya Antara Petugas Sebagai Pembantu Perubatan Di Satu Pusat Rawatan Yang Ternama di Selangor Dan Pada Masa Itu mula tersebar.

Tapi Masa Itu Cawangan Mereka Belum Merata Di Malaysia. Dan Mungkin Pada Masa Tersebut Penulis Blog Tersebut Belum Menyertainya. Saya pula pada masa itu telah tiga kali menerima Bai’ah dari Arwah Cikgu Saidin Tasik Junjung Peneng.

Pasal saya menerima bai’ah sebanyak tiga kali dengan Arwah Cikgu Saidin, saya pernah ceritakan pada saudara Hafiz dan saudara hafiz juga pernah ada bertanya kepada saya adakah pula tahap-tahap Di Abjad ini? Tahap pertama, kedua dan ketiga ? Saya menjawab. Itu saya tidak tahu. Apa yang saya lalui adalah rezeki dan Anugerah Allah kepada saya . tidak menjadikan petunjuk kepada orang lain. Saya ceritakan tidak lain melainkan untuk percambahan ilmiah sahaja.

(Begitu juga cerita yang saya hidangkan ini. tidak semestinya itu maksud yang sebenarnya. ketemuilah dan rujuklah dengan Guru atau Wakil guru di Kawasan Masing-Masing)

Kesempatan ketemu Orang Tua Budak Black Ini kerana Pernah berada dan tinggal Di Asrama Puaka kami itu , Oleh Kerana Saya Tidak Kenal Dan Tidak Tahu Apa Tujuanya datang Kemari, Maka Tidaklah Saya Ambil Peduli sangat kehadirannya. Sembang pun tak dann. dapat juga minta tunjuk ajar..

Sehinggalah Pada Suatu Hari Khabar Cerita Dari Rakan-Rakan Asrama, Maka Saya Tanyalah Budak bernama Black Ini, Nak Pastikan Sama. Oleh diKeranakan Black Dan Rakan-Rakan Sesemananjungnya Tidak Selesa dan tidaklah berani Berada Di Asrama Puaka Ini, Maka Dimintanyalah Bapanya sendiri Untuk Datang Melihat Asrama kami Asrama Puaka. Begitu rupanya..

Saya masih Ingat ianya sebagai pembantu DR. …. , Nama Pusat rawatan tersebut Dan nama Gurunya macam DR. Yang Dinamakan itu.

NAK TAHU CERITA DI ASRAMA PUAKA TERSEBUT? Maka Carilah Di Penulisan Saya Yang Telah Lalu. Sebab Macam Telah Pernah Saya Tuliskan. Malas Nak Ulang.-Ulang.

Manakala Budak bernama Black Yang Ikut Serta Mejer Jo Ini. Masih Bujang Dan Akan Posting Ke Buterworth. Jadi Saya Sarankan Bolehlah Jumpa Rakan-rakan Di Rumah Api. Atau Cari Ustaz Asri Di Pulaunya Dan Ustaz Ithnin Yang Hampir Di Tanah Besar. Rupanya black ada tahu juga maklumat di sana.

Banyak Benda Juga Topic Kami Sembang Ini. Cuma Bila Dah lama Masa Berlalu Lama Kabur-Kabur Pula untuk di ingat untuk cuba Dikongsi Bersama.

Si Budak Black Ini Interediuse Sama Saya. Yang mana Dulu beliau Pernah Ber’bai’ah Dengan Satu Pertubuhan Yang Ternama Dan Adalah Satu Dua Pantang Larang Dan Segala Syaratnya.

Sebagai Pembayangnya Saya Cakaplah. Dewasa Ini Dan Tren Sekarang Ini. Mana-Mana Pertubuhan Pun Dan Mana-Mana Aliran Pun Memang Ada Bai’ah. Hah!!!! Parti Politik Pun.. Budak Ini Macam Tak Berapa Faham Dengan Bahasa Saya, Nasiblah Ada Mejer Jo yang Tolong Transelet dan buat Penerangan.

Adakah Pertubuhan Itu Pedang Letek Di Leher? Saya Kata Lagi Di Dunia Ini Allah Swt Berikan Kita Dua Pilihan Jalan Untuk Diikuti Jalan Yang Di Redainya Dan Jalan Yang Allah Swt Tidak Redhai.. jadi kita pililah mana satu jalan untuk di ikuti.
Kenapa Harus Kita Pertimbangkan Syarat Yang Lebih Mengada-Gada ? atau yang Mengalahkan Atau Menyerupai Syariat Allah Swt Itu? . Jalan Masuk Ada…. Tapi Jalan Keluar Tidak Ada…

Pesan Saya Dengan Budak Black Ini, (pegawai bawahan Mejer jo kot) Bai’ah Disini Tidak Mengapa-Apakan Kamu Dengan Bai’ah Yang Lama. Anggaplah Mereka Masih Dan Tetap Adik Beradik Kamu. Kerana Rakan-Rakan Itu Seagama Dengan kita, Biarpun Pada Dan Akan Ada Satu Tahap Yang Mereka Tidak Mengiktiraf Kamu Lagi Kerana Tidak Beramal Seperti Mereka . Jangan Risau kerana Di Dalam Pertubuhan Tersebut Ada Ramai Rakan Sebai’ah Dengan Kita. Walaupun Pertubuhan Itu Bukan Kita.

Bila Mejer Jo Minta Saya Terangkan Kepada Mereka Kenapa Perlunya JB14 Ini? Rasanya Macam Agak Pelik Juga Mejer Jo Mendengar Penerangan Versi Saya Ini, Saya Sangka Macam Itu Sebabnya saya tahu Memang Beliau Dah Tahu dan faham Pun Kerana Antaranya Beliau Orang Lama. Dan Beliau Ada Banyak Kenalan Dan Suka Ilmiah Selalu Rujuk Dengan Ustaz Yunus, Kenal Dengan Ustaz Din Dan Ada Ramai Lagi.

Penceritaaan Saya Mengenai JB14 Ini Tidak Akan Menentu. Sebab Saya Mahu Mereka Yang Berhadapan Dengan Saya Lebih Mudah Faham Dan Tidak Sangat Bergantung Dengan Amalan Tersebut. Salalunya saya mengambil kira jangka masa mengenali Abjad. Lama masa di Abjad, jawatan di abjad dan yang penting sekali apa niatnya berbai’ah dengan Abjad di masa itu..

Dan Cerita Saya Pada Kali Ini Lebih Kurang Bunyinya Macam Begini. Selapas Sahaja Berbai’ah, Maka Mula Ada Pintu Hijab Mula Terbuka, Deria Perasa Rohani Dan Jasmani. Anggota deria Tubuh Telah Diaktifkan Sepenuhnya. Maka JB14 Ini Juga Mampu Menutrelkan Perasa Radar Tersebut Agar Sentiasa Dalam Keadaan Normal Dan Tidak Terlalu Sensitive Mengesan Sesuatu Yang Bukan Dari Kebiasaan Diri. Alah Mengarut Pula.

( Kalau Tak Reti Juga…. Mari Datang Sembang Face To Fece Dengan Saya Jangan Piiii Jumpa Orang Lain Yang Tak Faham Bukan Semua Benda Dapat Freee Dalam Bacaan)

Dan Cerita Saya Pula Untuk Sang Lelaki Berkeluarga Ini. Tidak Ada Yang Berubah Hanya Dalam jangka masa Tiga Hari… Wuuuu Kalau Ada… tentu Hebat Sangat Lah orang Itu.. kita Mungkin Mengambil Masa Setahun Mungkin Mengambil Masa Sepuluh Tahu, Mungkin Mengambil Masa Seratus Tahun, Atau Mungkin Di Hujung Hayat Pun.... Wallahu Alam.
Saya Kata Abjad Malaysai Ini Adalah Madrasah Tarbiah. Kita Bersama Di Abajd Malaysia Untuk Jadi Orang Yang Baik. Himpunan Orang Yang Mahu Jadi Baik Kalau Sudah Rasa Diri Sudah Sangat Baik. Abjad Malaysia Bukan Tempatnya. Sebabnya Kami Juga Sentiasa Masih Mencari Dan Mencari Kebaikan.

Dan Sebagai Sedikit sembang Ilmiah Bagi Memperkatakan Ayat Yang Telah Saya Post Di Wall facebook Cucu Odang. Yang Saya Harapkan Sebagai Tatapan Dan Renungan Tropng Kilat, Yang mana ayat saya Berbunyi MEMBAYANG ITU ADALAH MERTABAT (AWAMI) PALING RENDAH DAN NAMPAK ITU MERTABAT SEDERHANA DAN JUMPA ITU MARTABAT WALI-WALI ALLAH SAHAJA. Lalu Di Uplord Pula Satu Rakaman Video Macam Mencabar Saya Bercerita. Pula.

Ok Bah Kalau Ko.. saya bercerita di wall sayalah buat apakan piiii post tempat lain.. jadi Nah!!! Terimalah Ini Kata-Kata Ku, Kalau Engkau Faham Maka Itu Rezeki Mu, Kalau Tak Faham-Faham Bahasa Juga. Lannnnntak Lah Ko… Nampak gayanya Ilmu Ini Tidak Mahu Lekat Dalam Diri Ko…

Kata Sekelian Tuan Guru Sebaik-Baiknya Dan Juga Ada Baiknya Sebelum Memulakan Sesuatu Acara Amalan Maka Disarankan Untuk Melaksanakan LATIHAN (berlatih) Majlis Adab Guru/ Pandang Guru/ Atau Dengan Nama-Nama Lain Lagi.

Untuk Apa Membuatnya? Macam Mana Perlaksanaannya? Salah Atau Betul Benda Ini? Ada Effickah Benda Ini?

Semua Pertanya Itu Adalah Normal. Dan Tidak Terfikir Pun Langsung Persoalan Tersebut Itu Pun Sangat Normal. Yang Sangatnya…. Namapak Tidak berapa normal ialah Bertanya. Sudah.. Mendengar Penerangan Pun Sudah Saban Kali, Beramal. Pun Tak Henti-Henti …. Tapi Tak Sudah-Sudah, Membayang Terus Membayang, perNampaknya Masih Terbayang-Bayang. Maka Jadinya selamanya Hanya Jumpa Bayang-Bayang. Cakap Lembut Pun Tak Guna, Tapi Bila Cakap Kasar Merajuk Lah Pula.


Berapa Kali Mahu Buat Ini Adab Guru Dalam Sehari? Tuan Guru Ada Kata …. Emmmmmmmmm Kalau Mertabat Awami Maka Berkali-Kali Lah Sehari. Kalau Mertabat Sederhana Pula Mungkin Sambung Dari Kelmarin. Dan Kalau Mertabat Tinggi Pula Masih Bersambung Yang Dari Hari-Hari Yang Telah Berlalu. Wah……. Macam Mana Itu? Bak Mai RM100 Dulu Tukar Dengan Ilmu Pengatahuan.. Penat Tau Bercerita Ni.. Perut Dah Berbunyi Nak Sumbat Pakai Apa????

Ada Effick Kah Benda Ini? Ya.. Memang Ada Effick Pun Sebab Bila Silap Faham Maka Jadi Syirik. boleh bawa murtad tau? Kamu Tidak Takutkah Jadi Syirik? tidak takut jadi murtad? Oiiiiii Siapa Tak Takut Syirik Tapi Kenapa Kena Suruh Buat? Laaaaaaa Tak Faham Juga. Tidak Siapa Pun Suruh… Hanya Tuan-Tuan Guru Sarankan.

Jadi Macam Manalah Ini???? Lagi-Lagi Susah Mahu Faham Tau?

Macam Mana Mahu Faham Kalau Tidak Mengerti?

Bolehkah Mengerti Tapi Tidak Faham? Boleh Tapi Lewat Lah Sikit .

Naluri Manusia Suka Bayang-Membayang. larang macam mana pun terbayang-bayang juga. belum masuk BAB mimpiiiii lagi lah Dasyat gila. semalam aku mimpi ini. mimpi itu.. di ulas sendiri pula..

Bila Terima Bai’ah Hijab Alam lagi-lagilah Mula terbuka luas Maka Lebihlah Asyik Membayang-Bayang. Hingga Yang Dibayang-Bayangkan Itu Benda Yang Tidak Pernah Terbayang-Bayang. Sebelum Ini. Serban besarlah. Jubbah putilah.. jangut panjanglah… cubaan. Cobaan… tak perasan begini? Orang gila mana ada yang mengaku gila… orang buduh pun tidak mengaku bodo..

Jadinya Untuk Sebagai Bimbingan Latihan Dan Keselamatan Murid Tersebut Maka Guru Sarankan Murid Itu Pandang Muka Gurunya. salah memang salahlah, sering kali sudah para Tuan Guru peringatkan. Faedahnya dapat mengatasi mudaratnya.

Sampai Bila Kan memandang Gurunya ani? Sehinggalah Murid Tersebut Melihat Semuanya Bukan Lagi Dengan Bayang-Bayang Kerana Telah Hadir Baginya Pemahaman Yang Tidak Memerlukan lagi Membayang. Nampak dah pun…. Ada di jengok oleh....

Kalau Sudah Melihat Maka Mudah-Mudahan Kesudahanya Bertemu akhirnya. Dikunjung mudah-mudahan bersalam-salaman. (aku nak ini. aku nak ini. aku nak ini. Tak boleh monyet.. aku tak peduli.. aku nak juga..... )

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback