Friday, May 7, 2010

salam hari pekerja, saya minat dengan Abjad tapi saya konfius sikit ...

Saya menerima mesej pertanyaan berkaitan ABJAD dari Facebook Syurga Iman yang katanya berminat mengikuti ABJAD Cuma masih ada beberapa persoalannya . Beliau juga dah membaca ruangan Abjad Sabah ini. Asasnya katanya beliau pernah Belajar Seni Silat Cekak Hanafi dan faham saya barang kali beliau ini ada menerima dan beramal dengan petua-petua amalan keluarga turun temurun.

Antara persoalanya ialah beliau kata tak sempat habis semua ilmu? kenapa mesti ambil amalan ilmu dari GURU ABJAD sahaja kat saudara mara tak le kah? Dan Ahli Abjad macam serius sanggat dalam beramal?

Pada kebiasaan saya tidak akan menjawab persolan dalam bentuk sms atau panggilan, namun.. alahai .. jiwa lelaki kalau hal perempuan biasanya terlebihlah sikit,eewa… jawab jugalah saya sedikit sebanyak mengenai mana yang saya rasa sesuai, dan saya mengerti beliau tidak menemui sesuatu yang dicarinya , kerana yang di cari itu berada di dalam hatinya sendiri.


Dan masih menganggui saya. Adakah saya ?
saya telah jawab pertanyaan tadi Sebagai Lelaki ?
saya telah menjawab pertanyaan tadi sebagai Ahli Abjad ?
sayatelah menjawab pertanyaan tadi sebagai Badal Sabah?

“Tok Ayah Tasik kalau berbicara dan di Tanya dalam telipon pasti katanya mai peneng, jangan bertanya dalam telipon payah nak habaq.”

Niat saya bila menceritakan hal berkaitan Tok Ayah Tasik ini. ialah sebagai sedekah Jariah beliau yang masih berlegar –legar di dunia ini, pada masa yang sama ia juga di antara penghasilnya yang sentiasa mengalir kealam yang kekal Abadi itu.

Bila mati anak adam ini, terputuslah bagi mereka itu melainkan tiga,
1. Doa anak-anak Yang Soleh soleha
2. Harta yang dinafkahkan di jalan Allah
3. Ilmu yang memberi menafaat

Modereter Blog ini pernah juga habaq kat aku, Tulisan dalam blog ini lain dari blog negeri lain, Tak komplenkah nanti orang ? dan seingat saya barangkali, belum saya jawab soalan ini.

Apa pun pada saya segala persepsi dan lontaran idea yang saya persembahkan tidak semestinya itulah haq, iktikad mahupun pegengan,kita masing-masing mencari dan mencari ,kita kongsikan pengalaman itu,berlari atau berlenggang dalam menuju ke destenasi utama, kekurangan dan kelemahan sebagai makhluk berjenama manusia sentiasa tetap mengiringi ,ingat memperingati , seperti dalam surah wal-ashr.

Pertubuhan Seni Silat Abjad Malaysia Bila Bertapak di Daerah Ranau. Ia tidak ada memiliki langkahan hulubalang yang utama Melainkan Langkahan Jabat 14 Versi Ranau.jawatan kuasa padang sedang dalam perancangan membina imej untuk di persembahkan dalam perasmian cawangan kelak.

Dan rata-rata ahlinya telah pernah mempelajari dan mempunyai asas langkahan hulubalang yang telah di pelajari secara sah dari perguruan silat lain sebelum menyertai pertubuhan seni silat Abjad ini. dan tiada larangan dan tegehan bagi mereka mewarisi dan beramal dengan warisan mereka itu didalam pertubuhan ini.

Pertubuhan cawangan mengalu-alukan adanya ahli yang sudi menyumbangkan dan mengembangkan langkahan mereka ini dalam pertubuhan cawangan ini. Saya kutip kata Saudara Sukri Peneng Siku 14. “Saya hanya mampu berdakwa melalui silat” jadilah ilmu yang memberi manafaat.

Penekanan Pertubuhan dalam Pewarisan Ilmu pula, ialah menekankan pada salasilah iaitu semua ilmu atau amalan hendaklah jelas salasilanya sampai kepada Rasulallah Saw. Pertubuhan melarang ahlinya mengambil, menerima mencedok ilmu, wirid serta jampian yang tidak jelas salasilahnya, manakla bagi mereka yang telah beramal dan menerima wirid serta jampian sebelum menyertai PERTUBUHAN ABJAD hendaklah juga mensahikanya kepada WAKIL GURU sama ada mempunyai salasilah yang jelas sampai kepada Rasulallah Saw.

Dalam beramal pula tidak ada penekanan keseriusannya, bergantung pada rasa hendaknya sendiri nak buat, buat atau tak nak buat pun tak jadi hal, tak jadi pantang atau ada dosa meninggalkanya pun, contohnya jabat 14 disarankan di buat 3 kali sehari semalam, nak buat satu kali sehari , nak buat setahun sekali atau tak buat langsung pun tak jadi hal.

Saya lebih tertarik mengatakan apa-apa yang kita wiridkan ini sebagai aksesori hiasan amalan yang wajib kita sebagai umat islam yang ingin menuju martabat mukmin mukminat, atau kerja tambahan untuk mendapatkan income lebih dari orang lain.
Pembawaan orang beramal pula, memang bermacam-macam karenahnya dan ragamnya, biasalah lah tu.. bersenandung sufilah katakan,tak kita boleh cadang apa-apa time ni, memang masing-masing layan feel ,seperti orang perempuan, sebulan ada suhunya tak menentu, belum masuk lagi pembawaan orang yang hamil seminggu, sebulan, tiga bulan dan pra lahir.

1 comment:

  1. Saya cucu kepada Hj. Munsharif Hj. Idris.. Saya ingin bertemu dengan pemilik blog / blogger untuk mendapatkan keterangan lanjut mengenai Hj. Idris dan sejarahnya... Contact Wan Ahmad Wan Arshad... wanahmad1968@gmail.com

    ReplyDelete

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback