Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru, Coretan untuk Ust. Asahari Muhammad

Seorang kawan mengkhabarkan bahawa beliau mendengar siaran tv 3 menyiarkan Abuya Ust Asahari Muhammad telah meninggal dunia, innalillahi wainnalillahi raajiiun ,al-fatiha untuknya, sudah lama saya tidak mengikuti perkembangan beliau, biar ada kekaguman dalam diri saya terhadapnya tapi tidak ada desakan rohani untuk menyertai mereka.

Saya sendiri ada beberapa coretan mengenainya,untuk Khabar berita atau perkembangan semasa, saya lambat sikit, rumah macam stor saja.rumah sewa tidak ada Tv, tak ada Radio, akhbar tak beli, Cuma mengharap dari penceritaan kawan-kawan.
Anggaran saya sekitar 1984 atau 1985 ada kawan yang bawa menghadiri ceramah Agama penganjurnya Mantan Adun Ranau Hj. Jirin Seliun, bertempat di salah satu bangunan di kedainya miliknya Pekan Ranau, selapas Solat Magrib kami bertolak ke sana jadi awallah kami sampai dan mengambil tempat yang sesuai, rombongan penceramah itulah pula yang pusing-pusing bersalaman dengan peserta yang hadir awal, wui … rombongan ini.. tak pakai songkok, tapi bulat-bulat besar di atas kepala, baju bersambung dari atas ke bawah, tak pernah saya nampak sebelum ini, ada warna hitam, ada yangberwarna hijau, poket baju ada di bahagian pinggang ,ada lagi selendang di bahu.

Sebelum ceramah bermula dialunkan beberapa buaah lagu, asyik juga saya mendengarnya, penuh feel, tambah pula sedap betul suara pengalun lagu tersebut ,tak pernah dengar lagu-lagu macam ini ,saya memang suka sangat dengar.pada senikata yang mudah saya telah menghafalnya, Selasai lagu tersebut di alunkan baharulah pengerusi majlis memulakan dan memperkenalkan rombongan tersebut.

Pengerusi Majlis menyatakan rombongan tersebut baru tiba dari lawatan di timur tengah, seingat saya dalam rombongan itu ada almarhum Ustaz Asahri Muhammad selaku penceramah ketua rombongan , Ustaz Halim Abas dan Almarhum Ustaz Asri (Nada Murni), rasanya bermula dari situlah bermula adanya markas Al-Arqam di beberapa tempat di Ranau seterusnaya di seluruh Sabah Amnya.

Sebenarnya saya sekitar 1983. Kakak saya yang buta penglihatan dan bersekolah pendidikan khas di semananjung bila pulang bercuti di kampong ada membawa majalah keluaran AL- Arqam, ada beberapa buah nama majalah tersebut, minat juga saya membaca isi majalah-majalah tersebut, Cuma kalau ada tulisan selain rumi tidaklah saya dapat menyebutnya tinggalkan saja.

Dengan Jamaah Al-Arqam ini hati kecil saya kata bukan ini, begitu juga dengan Jamaah Tabliq hati kecil saya tidak minat langsung. Tapi bila bertemu dengan Almarhum Tok Ayah Tasik, hati kecil dan hati besar saya berkata bersepakat Benda inilah yang selalu merisik dan meronta-ronta di dalam hati.

Saya hadir ke Madrasah Irsyadiah sekitar 1990,di sini baharulah saya mengatahui rupanya lagu yang di alunkan oleh rombongan (Almarhum Ustaz Asri )itu adalah Nasyid nama-nama allah (Asmaulhusnah), doa taubat, doa Qhatam quran, dan ada antaranya di dialunkan semasa tahrim Magrib atau Subuh.

Rupanya gelombang Al-Arqam ini kuat,pada tahun ketiga separuh dari pelajar Sabah terutama perempuan beralih dari Madrasah Irshadiah Peneng ke Markas Al-Arqam Sungai Buaya, Peneng. Kuat betul Tarikan Ustaz Nazri Johani (Raihan), Kenapa perempuan ini minat dengan Al-Arqam ? Tidak lama kemudian, ada khabar berita salah seorang dari pelajar perempuan itu, akhirnya setujuh untuk menjadi isteri ketiga.
Rasa bertanggungjawab saya meletak jawatan sebagai Pengerusi Pelajar Sabah, seterusnya bermula dari itu saya berbicara dalam hati ,saya tidak akan menerima apa-apa perlantikan dalam persatuan dan saya tidak akan menyertai mana-mana pertubuhan.

Orang-orang kampong juga telah diwar-warkan bahawa kami ini menuntut di sekolah Al-Arqam, Apa tidak sedihnya ibu-bapa kami bila mendengarnya, apatah lagi mulai telah mulai perkhabaran akan penyesatan pertubuhan Al-Arqam ini oleh kerajaan Malaysia.

Saya menuntut ilmu ini tak ada sokongan moral, apa lagi material dari orang kampung.Kakitangan jabatan Agama Daerah pun tak tolong kempen-kempen, pada hal kami dari keluarga, Ibu bapa kais pagi makan petang, mengorbankan apa yang ada semata-mata agar tamat belajar, Takdir Allah swt saja yang menjadikan saya mampu bertahan menuntut ilmu. Betapa susah dan Sukarnya Menuntut Ilmu.

Cuma dari hati, saya sendiri tidak menafikan adanya kekuatan tersendiri pertubuhan Al-Arqam ini, bertukar ke Rufaqah seterusnya menjadi Ikhwan Global SDN BHD.
1. Macam mana kukuhnya ikatan tarbiah ahli pertubuhan walaupun Almarhum ustaz Asahari dalam Tahanan.
2. Bersaing dan bertahan dalam Jaringan perniagaan.
3. Redha dengan cabaran.

Saya pernah tanyakan pada Tok Ayah Tasik hal Darul Al-Arqam, Jawapannya, jika pokok Durian penyakitnya bukan di Akar atau Batang usah di tebang, sayang. Cantas buang saja dahan atau ranting yang berpanyakit.

4 comments:

  1. BUKANKAH MAJLIS FATWA KEBANGSAAN YANG MENJATUHKAN HUKUMAN KE ATAS PERTUBUHAN INI YANG MANA MEREKA TENTUNYA TIDAK SESUKA HATI...

    ReplyDelete
  2. ya memang ada dan tentunya penulisan ini juga tentunya tidak sesuka hati merakamkannya... yang baik kita nyatakan kebaikanya,,, yang lemahnya kita bantu.. kita bimbing bersama insyahallah..

    ReplyDelete
  3. ade yang mengatakan abuya mempunyai tongkat nabi musa, Allah, bagaimana pula terdapatnya tongkat itu ditangan manusia biasa??? pelik2.

    ReplyDelete
  4. sudahlah nak merepek pun abjad, xpayah la nak membohong, kalau ada berkenaan dengan abuya... sila la stop, kita semua manusia biasa, hamba Allah, pengikut dia semua cakap kata abuya ade power, setahu saya yang ada power nie Allah je, mukjizat nabi, jangan main2.

    ReplyDelete

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback