Monday, August 2, 2010

Julai yang berlalu

Asas warna kehidupan manusia adalah hitam dan putih. Dua elemen ini juga mempunyai aspek utama yang berlawan. Namun, ia juga saling melengkapi kekurangan antara satu sama lain. Begitu juga antara kita Insyaallah.

Julai berlalu dengan saya melalui pengambaraan kerohanian yang serba tidak menjadi. Saya amat risau, merisu entah apa apa yang di risau hingga melarat bayangan dan hayalan yang tidak tentu-tentu ampun dan maafkanlah saya. Barangkali inilah kesalahan kerohanian.Mungkin perlu di denda dengan denda kerohanian juga uzlah 40 hari.

Asagfiulah ha innallaha gafurul azim
استغفرالله انالله الغفر الرحيم

Bila mana ku buka hanti untuk mencintai selainya,timbul pula bermacam-macam hayalan dan perasangka, takut pada persaingan, takut pada kekecewaaan,bermacam-macam lagi takut,kesemuanya akhirnya menjadikan aku sentiasa merisaukan tak tentu pasal. sebenarnya ianya telah mempengaruhi rutin harianku,subahanallah,

Sanggkaku aku telah bersedia menghadapi pancaruba godaan dunia, rupanya aku hanya di tahap menyangka, temberang saja ada. Akhir-akhir ini sifat pemarah saya kian meronta-ronta pula.

Alhamdulillah dua kali berulang-alik hujung minggu dari Labuan ke Ranau ,saya sedikit aman sentosa berbanding minggu-minggu sebelumnya.Gumpalan menyesakan di hati dan hayalan-hayalan yang menyiksakan fikiran jarang menyerang sudah.

Rutin kerja seharian jam 7.30 pagi, tulis nama,kalau teringin keluar atau berurusan pergi mana-mana kena isi borang keluar dulu, rehat jam 11.30 sampai jam 1.30. Nak balik rumah tak berbaloi,dengan masa,minyak dan makan tengahari.Jimat lagi makan di kantin, petang balik jam 5.45 petang kalau kudrat dan pokit masih berisi boleh singgah melepak di kedai mamak perkena roti telur dengan susu kambing.Lepas tu balik rumah.

Sampai rumah, selasai buat solat magrib biasanya dah KO terus.Isyak pula kalau terbangun tengah malam. Ataupun hanyut terus,beruntunglah bagi mereka yang dapat melaksanakan biarpun hanya sunat taubat 2 rakaat,tahajud 2 rakaat, hajat 2 rakaat. Apatah lagi bagi mereka yang dapat melaksanakan dalam jumlah yang banyak.subahanallah

Banyak Orang berkata kerjaya sebagai Guru ini tidak memenatkan,kerja setangah hari banyak pula cutinya. Tapi tidak banyak orang bertanya betulkah? begitu… Zahirnya begitulah kan? kalau Guru yang berkata begini, ini kerana semata-mata dia tidak menyesali memilih kerjayanya sebagai guru.Manakala bagi mereka yang kerjayanya lain dari Guru mengatakan begitu, adalah di keranakan mungkin hanya perasangka semata-mata dan ganasnya tahap hasad dengki,pergilah jadi Guru dulu,tidak payah Komen-Komen,atau buatlah sekolah sendiri dan buat semuanya sendiri, setakat pernah jadi guru menganti guru bersalin,janganlah buat tembirang... memang tak malu..Bila tak jadi Guru memanglah selamanya tidak di panggil Guru. Buruk-buruk pun Guru, selamanya dia tatap Guru.

Jabatan pula dengar-dengarnya akan mengarahkan guru-guru bertugas membaca khutbah jumaat di masjid-masjid. Dan sempena Ramadhan al-mubarak ini . bertugas pula sebagai imam solat tarawih . Hairan betulah macam mana idea ini boleh terpakai. Beginilah mulalah saya mahu mengata orang lain.

Guru-Guru Agama, Ustaz-ustaz ,ustazah-ustazah diangkut untuk mengimarahkan Masjid. Subahanallah, Dah tak adakah jamaah mahu datang ke Mesjid untuk bersolat rupanya ? Kiranya sudah Imam,Bilal , Ahli Jawatan kuasa Masjid dan Ahli Qariah masjid sudah keletihan hadir ke Masjid. Kan Masih ada itu Jamaah Tabliq yang lebih istiqamah memperlawa ahli Qariah Masjid hadir mengimarahkan Masjid.Bagi mereka peluang mengimarahkan masjid.

Bila Para Imam, Para Bilal yang ada Elaun dan ada tips kenduri pun rasa kepenatan mengimarahkan masjid,Apalah nak di hairankan,orang kampong terlebih-lebih lah lagi kepanatan dan tidak mampu lagi datang mengimarahkan Masjid.

Wahai…. Warga abjad wahai….. warga bangsa melayu.. pengorbanan kita makin di perlukan.

Sebenarnya atas sumbangan saya yang terhad ketika ini.Saya amat mencemburui rakan-rakan yang gagah perkasa kuat handal mempermosi dan berkorban masa,tenaga dan harta merakyatkan pertubuhan ini.

No comments:

Post a Comment

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback