Wednesday, August 1, 2012

betulkah Bahasa melayu hanya ada 4 perkataan asli?


Kekangan Masa Yang Tidak Teratur Antara Penyebab Saya Tidak Mampu Untuk Membuat Catatan. Idea Untuk Menulis Di Bulan Jun Dan Julai Tidak Kunjung Tiba. Saya Pun Makin Rasa Boring Ulasan-Ulasan Saya Hanya Berkisar Benda-Benda Yang Telah Banyak Kali Di Utarakan. Teringin Mencuba Menulis Benda-Benda Yang Lebih Di Cari-Cari Oleh Para Pelayar Internit. Ramadah keberapa sudah ini?

jadi nak jugalah konon post barang apa yang dapat untuk bulan ramadan yang mulia ini. jamaah di rumah sahaja terawih tahun ini. mula terbelenggu kata alasan diri.

Semasa Menghadirikan Diri Ke Seminar Penulisan Al-Quran Resam Uthamani Yang Di Anjuran Oleh Bahagian Kementerian Dalam Negeri Cawangan Sabah. Dua Tiga Minggu Lepas, Dalam Salah Satu Slot Tersebut Salah Seorang Pemceramahnya Ada Memberikan Intro Dalam Slot Nya Iaitu Pemblogger Abu Nuha. Mengulang Kata Seorang Pendita Yang Pernah Didengarnya Menyatakan Perkataan Asal Melayu Hanya Ada Empat Patah. Tiga Perkatan Itu Disebutnya Manakala Satu Lagi Saya Malu Menyebutnya Katanya.


Manakala Perkataan Yang Lain-Lain Adalah Pinjaman Dari Bahasa Lain-Lain Di Dunia. Bahasa Melayu Ini Banyak Saduran Dari Bahasa Terutama Bahasa Inggerish Dan Bahasa Arab. Manakala Bahasa Inggeris Ini Pun Meminjam Perkataan Dari Bahasa Arab.

Apa Yang Saya Tidak Sangka, Tapi Macam Pernah Jugalah Rasanya Saya Dengar Yang Mana Pemblogger Abu Nuha Menyatakan Perkataan Sebutan Permainan Bilyard (Snoker) Adalah Pinjaman Kata Bahasa Dari Arab Oleh Bahasa Inggerish. Yang Mana Katanya Perkataan Bil Yad Ini Jika Diterjemahkan Ke Bahasa Melayu Bermaksud “ Dengan Tangan”.
Saya Juga Teringat Kembali Pembacaan Saya Dalam Buku PEMUDA TAUHID Yang Ada Menyebut Asal Usul Keturunan Melayu. Bahawa Asal Usul Melayu Adalah Campuran Dari Pelbagai Jenis Manusia Lelaki Dan Perempuan,Yang Berbagai-Bagai Kelompok Bangsa Manusia Yang Bersuku-Puak Supaya Berkembang Biak Dalam Tamadun Masyarakat Kehidupan Manusia.

Kewujudan Bangsa Melayu Bermula Dari Kelompok Campuran Yang Berasal Dari Pelbagai Kelompok Keturunan Bangsa Manusia Terdahulu, Mereka Mendiami Di Wilayah Atas Angina Dan Bawah Angina Di Negeri Kalaha (Kedah Tua) Terdiri Daripada Keturunan Umpama Manggol,Arab Parsi,Cina,India Dan Lain-Lain. Mengikut Sejarah Peristiwa Kewujudan Bangsa Melayu Ini. Hanya Berlaku Pada Tahun 531 Hijrah (1136 Masihi) Di Istana Bukit Meriam. Kota Kuala Muda Kepada Raja Pertama Di Alam Melayu.

Cuma tidak pastilah pula bila masa pula sabah ini menerima kewujudan bangsa melayu. Saya Cuma oleh kerana saya juga baru dikhabarkan dan diceritakan oleh orang rumah yang pernah membaca, hardcopy penulisan perkembangan kedatangan islam ke Ranau mengikut kerja Tesis IR oleh Saimin bin Ismail @ Arif di IAIM Bandung. ( Imam Kg. Libang Ranau Sabah) Jadi insyahallah saya dalam perancangan untuk mencarinya dan mendapatakanya agar dapat saya cuba kongsikan di sini.


3 comments:

  1. ASSALAMU ALAIKUM WR-WB KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUAN AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL JITU YANG AKI,BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 380 JUTA ALHAMDULILLAH, SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN MOBIL WALAUPUN SAYA CUMA PNS GOLONGAN 1B.INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI, RUSLAN SALEH KARENA APAPUN KEADAAN ANDA JANGAN PERNAH BERPUTUS ASAH KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN.

    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE (KLIK)www.penarikan-uang-ghaib.webs.com SAYA SUDAH BUKTIKAN 3X THNKS ROOMX SOBAT
    ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
    ╔══╗═════╔╗═════
    ╚╗╔╬═╦═╦═╣╠╦╦╦╦╗
    ═║║║╩╣║║╬║═╣║║║║
    ═╚╝╚═╩╩╬╗╠╩╬╗╠═╝
    ═══════╚═╝═╚═╝══
    ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★

    ReplyDelete
  2. Hello semua, saya mrs aisha bukafia, saya ingin memberikan anda semua sekeping nasihat anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka adalah orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp10,000,000 juta bagi kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (Emiliana WILSON pINJAMAN sYARIKAT), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit pinjaman wang tulen lebih baik dan, sama memohon pada (Emiliana WILSON pINJAMAN SYARIKAT) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (emilianawilson11@gmail.com) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu negara saya daripada penipuan, e-mel saya adalah (mrsaishabukafia@gmail.com) hubungan saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Emiliana WILSON PINJAMAN SYARIKAT, saya bersedia untuk membantu anda, Allah memberkati anda semua. NOTA all.PLEASE. NOTA, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK mengumpul penutup caj penyanyi, lama hidup rakyat Malaysians negara kita dan lama hidup kepada orang yang baik di negara saya.

    ReplyDelete
  3. Kami mempunyai Pinjaman Pemberi Pinjaman swasta yang bersertifikat di negeri bersatu, kami menawarkan pinjaman yang dijamin dan tidak bercagar kepada individu, firma dan badan korporat. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman. Hubungi kami hari ini Terapkan Sekarang Melalui E-mel: capitalsourcefinancellny@gmail.com

    ReplyDelete

DAFTAR AHLI ONLINE

PERTUBUHAN GERAK SENI SILAT ABJAD ASLI JABAT KILAT MALAYSIA  CAW. SABAH

Borang Permohonan Menjadi Ahli Online

Nama :
Umur :
Alamat Tempat Tinggal:
Pekerjaan :
Alamat Tempat Kerja :
No.Hp :
Email Address:
Catatan / komen / Pendapat

sila sediakan :

2 keping gambar ukuran pasport

2 Salinan My Kad depan belakang

Yuran Pendaftaran RM50.

 


This form powered by Freedback